FANDOM

Чарльз Вейн  англійський пірат, що промишляв у водах Вест-Індії та Північної Америки в першій чверті XVIII століття, прославився своєю жорстокістю. Був чудовим мореплавцем і прекрасно володів засобами навігаційного обладнання, добре розбирався у морських картах і способах управління кораблем. Тільки завдяки своєму вмінню не раз зміг втекти від переслідування. Нападав на англійські і французькі судна в Карибському морі. Його піратська «кар'єра» тривала з 1716 по 1719 роки. Флагманським кораблем пірата була бригантина під назвою Ranger. Квартирмейстером Вейна якийсь час були такі відомі пірати як Едвард Інгленд і Джек Рекхем. Після відносно тривалої «кар'єри» пірата, що супроводжувалася численними кривавими піратськими набігами, він був схоплений і в 1721 році повішений в Галлоус-Поінт, Порт-Ройалі, Ямайка.

БіографіяРедагувати

Деякі дослідники вважають, що його кар'єра джентльмена удачі почалася в 1716 році, коли він в компанії з Генрі Дженнігса і декількома іншими піратськими капітанами пограбував іспанську рятувальну команду і судно, яке займалося підйомом срібла із затонулих галеонів. Головний притулок Чарльза Вейна знаходився на Багамських островах Нью-Провіденс. У лютому 1718 року англійський король Георг I призначив губернатором Багамських островів колишнього пріватіров Вудса Роджерса, і в квітні той з ескадрою військових кораблів попрямував до Нью-Провіденс, маючи при собі королівську «Прокламацію про заборону піратства». Король обіцяв амністію тим піратам, які добровільно здадуться владі.

У травні 1718, ще до приходу ескадри Вудса Роджерса, капітани бермудських шлюпів «Даємонд» і «Вільям енд Марта» (Семюел Купер і Едвард Норт) повідомили губернатору Бермудських островів Бенджаміну Беннету, що їх судна були пограбовані зграєю Чарльза Вейна. Захопивши корабель Купера, Вейн повісив одного з полонених на нокі рея і потім холоднокровно зарубав його абордажною шаблею. Через кілька годин, взявши на абордаж судно капітана Норта, він прив'язав одного з полонених до бушприту і засунув йому в рот дуло пістолета, вимагаючи відкрити таємницю знаходження корабельної каси.

French-ship.jpg
Влітку того ж року, коли Вейн відпочивав на Нью-Провіденсі, до острова підійшла згадана вище ескадра Вудса Роджерса. Піратам було запропоновано здатися. У відповідь Вейн написав Роджерсу лист, в якому говорилося: «... Ми готові прийняти найвищу Його Величності амністію на наступних умовах: Ви дасте нам можливість продати всі наявні у нас товари, з усім своїм майном ми поступимо на власний розсуд, як це записано в найвищому акті Його Величності. Якщо Ваша неперевершеність згодні з цим, ми готові прийняти амністію короля. Якщо ні, ми будемо змушені захищатися. Ваші покірні слуги - Чарльз Вейн і компанія».
Early 18th century engraving of Charles Vane.jpg

Чарльз Вейн.

Замість відповіді Роджерс 26 липня 1718 року блокував вхід в гавань Нассау - столиці піратської «республіки» на Багамах. У ту ж ніч в гавані спалахнув вогонь і пролунав сильний вибух. Як виявилося, це Вейн підпалив свій французький приз після того, як перевіз видобуток на борт невеликого швидкохідного шлюпа; на ньому він вирішив вислизнути з мілководної затоки Іст-бей у відкрите море. Капітан 20-гарматного фрегату «Роуз» Уїтні тут же відправив на розвідку шлюпку, але вона була перехоплена людьми Вейна. На світанку пірати підняли на щоглі чорний прапор із зображенням черепа і перехрещених кісток, зухвало випалили з гармати в бік королівської ескадри і пішли в східному напрямку. Біля острова Грін-Тьортл-Кей вони незабаром пограбували торгове судно «Нептун». Дізнавшись про це, Роджерс доручив колишньому пірату Бенджаміну Хорніголду (що прийняв королівську амністію) наздогнати Вейна і заарештувати, але той не зміг виконати покладену на нього місію.

Потім пірати пішли до Навітрянних островів і по дорозі натрапили на іспанський шлюп, який прямував з Пуерто-Ріко в Гавану. Після захоплення цього призу вони підпалили його, а іспанців, пересадивши в шлюпку, відпустили. Між Сент-Крістофером і Ангілья здобиччю джентльменів удачі стали бригантина і шлюп, з борту яких вони забрали провізію, якої потребували.

Якийсь час опісля, повернувши на північ, Вейн почав полювати за торговими судами, які курсували між Англією та американськими колоніями; в результаті було захоплено і пограбовано кілька кораблів.

Наприкінці серпня того ж року пірати Вейна, перебуваючи в Консорті зі зграєю Йітса, захопили біля берегів Південної Кароліни торговий корабель, приписаний до Іпсвічу. Цей приз, навантажений кампешевого дерева, пірати спочатку вирішили забрати собі і з цієї причини веліли своїм полоненим викинути всю деревину за борт; але коли корабель був очищений більш ніж наполовину, вони передумали. 

17 charlz vein charles vane 1.jpg

Святкування зустрічі піратів.

Влаштувавши біля входу в порт Чарлстона засідку, Вейн кілька днів чекав, що Йітс знову вийде в море, але, не дочекавшись його, задовольнився захопленням двох або трьох торгових суден, що прямували до Англії. У вересні губернатор Південної Кароліни Роберт Джонсон відправив проти Вейна та іншого пірата - капітана Стіда Боннет - експедицію у складі 8-гарматних шлюпів «Генрі» і «Морська німфа» під загальним командуванням полковника Вільяма Ретта. Від людей, що побували в полоні у піратів, Ретт дізнався, що бригантина Вейна пішла від Чарлстона на південь, але слід виявився помилковим, бо в дійсності пірати пішли на північ, за мис Фір, і стали на якір в протоці Окракок, де базувався ще один відомий пірат - Едвард Тіч. Вейн вітав Тіча залпом зі своїх великих гармат, на що Чорна Борода теж відповів артилерійським салютом. Кілька днів обидві зграї пиячили, а потім, на початку жовтня, Вейн пішов далі на північ.

23 жовтня поблизу Лонг-Айленда пірати захопили невелику бригантину, що йшла з Ямайки в Сейлем, шкіпером якої був Джон Шетток, а також невеликий шлюп; пограбувавши бригантину, вони відпустили її. Після цього вони вирішили крейсували в навітряну протоку, між Кубою і Гаїті, де залишалися до кінця листопада.

Наприкінці листопада біля Лонг-Айленда піратам зустрівся французький корабель. Після того як пірати підняли чорний прапор і дали залп, вони виявили, що це французький військовий корабель. Вейн зібрався піти, але частина піратів, в числі яких був квартирмейстер Джек Рекхем, висловилася за абордаж. Але Вейн застосував право вето, яке мав капітан у виняткових випадках, під час битви або погоні, і наказав йти. Проте наступного дня поведінка капітана Вейна стало предметом публічного обговорення. Він був оголошений боягузом, відсторонений від командування і з ганьбою виключений з команди. Разом з ним повинні були піти всі, хто не голосував за взяття французького військового корабля на абордаж. Вейну і вигнаним з ним товаришам віддали невеликої шлюп, захоплений дещо раніше, і дозволили їм взяти з собою провізію і зброю.

Через два або три дні, крейсування біля північно-західного узбережжя Ямайки, Вейн захопив шлюп і дві барки, і всі полонені моряки з призових судів приєдналися до них. Трофейний шлюп пірати вирішили забрати собі. 16 грудня два піратських шлюпа прийшли в Гондурасский затоку, де виявили стояче на якорі ямайське судно «Пірл». Його шкіпером був Чарлз Роулінг. Побачивши незнайомців, він підняв вітрила, і, коли шлюпи наблизилися, вистрілив у їхній бік. У відповідь пірати підняли чорний прапор і дали по «Пірло» по три залпи кожен. Роулінг тут же здався. Вейн наказав відбуксирувати приз до острівця Бонак, щоб там відпочити і кренгувати судно. Поки йшли туди, зустріли шлюп з Ямайки під командуванням капітана Уолден, який також був захоплений.

045 1914.jpg
У лютому 1719 роек Вейн покинув Бонак, маючи намір шукати здобич, проте не минуло й кількох днів, як піратів наздогнало страшне торнадо. Під час бурі Вейн втратив свого напарника, і через два дні його власний шлюп розбився біля безлюдного острівця поблизу затоки Гондурасу; під час аварії корабля більшість розбійників потонуло. Сам Вейн врятувався, але змушений був протягом кількох тижнів вести голодне життя робінзона. Сили його підтримували випадкові рибалки, які приходили на острів з материка, щоб ловити там черепах.

У той час, коли Вейн знаходився на острові, туди зайшов за водою корабель з Ямайки, капітаном якого виявився якийсь Холфорд, минулий флібустьєр, який добре знав Вейна. Останній попросився до нього на корабель, але Холфорд відмовив йому, побоюючись, як би Вейн не підбурив його матросів до захоплення судна. Після того, як капітан Холфорд пішов, до острова прийшов за водою інший корабель; ніхто з його команди не знав Вейна, і він легко найнявся матросом на час плавання.

17 charlz vein charles vane 2.jpg

Капітан Холфорд арештовує Чарльза Вейна.

Коли капітан Холфорд прибув на Ямайку, він зрадив свого старого приятеля губернатора Ямайки сера Ніколаса Лоуса. 22 березня 1720 року відбувся суд, Вейн був визнаний винним у грабуваннях і розбоях на морі і страчений в Геллоуз-Пойнті 29 березня. Його тіло, облите смолою, повісили на ланцюгах на невеликому острівці Ган-Кей. Така ж доля спіткала спільника Вейна, Роберта Діла, спійманого і доставленого на Ямайку одним з військових кораблів.

Джерела Редагувати

Випадкова вікі