FANDOM

Трієра
Трієра2.jpg
Trireme.jpg
Римська (зверху) та грецька (знизу) трієри.
Країна: Греція.png Греція
Італія.png Італія
Закладений в: Античність
Спущений на воду в: Античність
Приведений до ладу в: Античність
Водотоннажність: 80 - 100 тонн
Довжина корпусу: 30 - 40 м.
Ширина корпусу: 4 - 6 м.
Озброєння: Таран, підйомний кран з гачком або гирею
Швидкість: 12 вузлів (грецьких)

Трієра — античний бойовий корабель. Використовувався народами Середземномор'я. 

Трієри отримали свою назву через трьох рядів весел, які, імовірно, розташовувалися одне над одним у шаховому порядку, кожним веслом управляв один чоловік. Ранні трієри були результатом еволюції унірем — античних бойових кораблів з ​​одним рядом весел від 12 до 25 з кожного боку, і бірем — бойових кораблів з ​​двома рядами весел. Можливо, що першими побудували трієру фінікійці. Будучи найшвидшим і маневреним бойовим кораблем, трієра домінувала в Середземномор'ї з 7-го по 4-е століття до н. е., поки не з'явилися більш великі бойові кораблі квадрієри і квінквієри. Трієри грали важливу роль в Греко-перських війнах, в становленні морської імперії Афін та її падінні в результаті походу на Сицилію і Єгоспотамської битви.

Історія використанняРедагувати

Точне походження і пристрій трієри не зрозумілий і досі обговорюється. Крім того, схема розміщення веслярів, розподіл веслярів по веслам, та й сама класифікація древніх гребних судів, заснована на кількості весел, залишаються спірними. Знайдені зображення кораблів на скульптурних рельєфах і фрагментах кераміки нечисленні і в більшості дуже схематичні і стилізовані. Літературні джерела випадкові і хаотичні, і по ним досить складно судити про деталі пристрою древніх судів. Так само потрібно врахувати, що існують цілком ясні і точні тлумачення античних текстів, що належать пізнішим авторам, які мало розбиралися в технічній стороні питання і по-своєму інтерпретували древніх авторів. 

Трієра.jpg
Зображення кораблів з ​​двома рядами весел (бірем), з parexeiresia (виносні кочети для весел веслярів верхнього ряду) або без них, часто зустрічаються на вазах і фрагментах кераміки у 8-му столітті до н. е., наприкінці 8-го століття зустрічаються перші літературні згадки про трієри.

У Фукідіда згадується корінфянин Амінокл, який в 704 р. до н. е. побудував чотири трієри для острова Самос. Хоча записи Фукідіда і були інтерпретовані пізніми авторами Пліниєм і Діодором як вказівка ​​на те, що трієри були винайдені в Коринті, швидше за все винахідниками бойових кораблів з ​​трьома рядами весел є фінікійці. Фрагменти рельєфів 8-го століття до н. е. з Ніневії, столиці Ассирії зображують флотилії Тиру та Сидону, ідентифікують як зображення двох і трьох вирівняних бойових кораблів, забезпечених таранами

Також Геродот описує будівництво трієр фінікійцями для єгипетського царя Неко (610-595 рр. до н. е.).

Тактика ведення боюРедагувати

Trireme 1.jpg
В бою трієра йшла на всіх веслах, досягаючи швидкості 8 вузлів, в поході використовувався один ряд весел, при попутному вітрі ставилися вітрила, передній парус дозволяв частково використовувати і бічний вітер. Швидкість в поході велику частину часу досягала 4-5 вузлів. З'явилися в Фінікії і з кінця 7 в. до н. е. поширилися у флотах інших середземноморських держав. У давньогрецькому флоті судно називали трієрами, в римському флоті — тріреми. Основними відмінностями римської тріреми від грецької трієри були вітрила на форштевні, абордажний ворон. В озброєння корабля входив підйомний кран, до якого кріпився гак або гиря для руйнування веж і палуби ворожого судна, і вежа для стрільців. Але головною і найважливішою зброєю трієри був таран.

В комп'ютерних іграхРедагувати

  • Трірема — найраніший бойовий корабель у всіх цивілізацій в грі Civilization V.
  • Трірема з'являється в грі Total War Rome II.

ГалереяРедагувати

Випадкова вікі