FANDOM

Скандинавська секіра — тип середньовічної древкової зброї. Вони відрізнялися широким, симетрично розбіжним лезом. Секіри були тонкими, забезпечувалися бічними щекавиця, а відношення ширини полотна до довжини було приблизно 4 до 5 або трохи більше — його довжина становила 17-22 см. (частіше 17-18 см.), ширина 13-20 см. (частіше 17-18 см.) , товщина близько 2 мм., довжина і ширина втулки 3,5×2-2,5 см. Вага сокири без рукояті — 200-450 м. При цьому рукоять була завдовжки близько 0,9-1,2 м. сокири з коротшою рукояттю використовувалися як для ближнього бою, так і для метання. 

Батьківщиною цих секір була Скандинавія, і в результаті норманського впливу вони в X-XI століттях поширилися по Європі — в Англії, Ірландії, Нормандії. На Русі цю форму сокир взяли на озброєння в другій половині X століття, але поширення одержали лише в наступному столітті, і, переважно, на півночі; вони складають близько 12% знахідок, тобто були досить популярні. У XII-XIII столітті вони починають відходити на Русі, однак в інших країнах Європи навпаки отримують широке поширення. Секіри зазнають різних модифікацій — збільшується довжина рукояті, додається шип. Пізніше з нього виходить поллекс. Однак разом з тим не припиняється застосування скандинавських секір в незмінному вигляді: так, в XVI столітті вони були в Шотландії та Ірландії. 

За даними, наприклад, норвезьких археологів на 1500 знахідок мечів в похованнях епохи вікінгів доводиться 1200 секір, причому часто секіра і меч лежали разом в одному і тому ж похованні. Нерідко відрізнити секіру робочої від бойової сокири досить складно, однак бойова сокира епохи вікінгів, як правило менша за розмірами і дещо легше. Обух бойової сокири набагато менше, а саме лезо значно вже. Більшість бойових сокир, імовірно, використовувалося для роботи однією рукою. У більш пізній час з'явилися масивні сокири з краями-півмісяцями, по 45 см, що носять назву "бродекс" або "брайдекс" - brei ð öx (плотницька сокира).

Випадкова вікі