FANDOM

Русько-візантійська війна (860) — перший документально зафіксований великий напад Русі на Візантію під командуванням князів Аскольда і Діра, які влітку 860 року протягом тижня облягали Константинополь і розоряли його околиці.

ПередісторіяРедагувати

У 860 році Візантійська імперія вела війну з арабами в Малій Азії. У березні гарнізон фортеці Лулон, що мала важливе стратегічне значення, здався арабам. У квітні сторони провели обмін полоненими, але вже на початку червня візантійський імператор Михаїл III на чолі армії покинув Константинополь для вторгнення на територію халіфату Аббасидів. Для охорони Константинополя був залишений єпарх Оріха.

У цей момент, коли армія і імператор були в 500 км від столиці, напав флот русів.

Хід війниРедагувати

На заході 18 червня 860 року від 200 до 360 кораблів русів причалили до берегів Босфору. У кожному кораблі могло перебувати до 40 воїнів.

Напад виявився повною несподіванкою для жителів Константинополя, що не чекали нападу з Чорного моря. Столицю Візантії огороджувала подвійна висока стіна з боку суші. З боку протоки Босфор і бухти Золотий ріг стіна була невисока. За межами кріпосних стін і на берегах Босфору проживало чимало людей, які не встигли втекти.

Візантійці туманно уявляли, хто напав на них. Фотій вже в дні облоги називав русів «народом з півночі», «народом з краю землі». У своїй проповіді патріарх Фотій барвисто описав ритуальні жертвопринесення русів, які вважав карою за гріхи жителів.

Набіг русів торкнувся не тільки столицю Візантії, але також навколишні місця, зокрема Принцеві острови в Мармуровому морі. Опальний константинопольський патріарх Ігнатій, перебуваючи на засланні на одному з островів, ледве уникнув загибелі.

4 серпня 860 року руси з невідомих причин відступили. За однією версією - через повернення візантійського імператора, за іншою - через буревій, який знищив багато їхніх кораблі.

НаслідкиРедагувати

У листі від 28 вересня 865 папи Миколи I імператору Михаїлу III є згадка про недавнє розграбуванні околиць Константинополя язичниками, які пішли, уникнувши всякої помсти. У «Венеціанській хроніці» Іоанна Диякона нападники «повернулися з тріумфом».

У поході брали участь варяги. Італійський історик Флавіо Бьондо в повідомленні про набіг варягів на Константинополь у 860 році помітив, що вони після того повернулися до себе на батьківщину.

Випадкова вікі