FANDOM

Рицарський спис — спеціальний довгий кавалерійський спис, що застосовувався рицарями.

Історія та бойове використанняРедагувати

В середньовічній Європі спис був основною зброєю вершника. У бою на списах перевагу отримував той, хто діставав далі, тому лицарські списи постійно збільшувалися, досягнувши в підсумку 440 см довжини при вазі в 4 кг і більше. Якщо легка кавалерійська піка діставала всього на метр попереду голови коня, то європейське спис — на 2-3 метра. Наносити настільки довгим списом удари вже стало скрутно, і, як і у випадку з саріссою, вершник міг тільки направити удар. Особливо це проявилося в XV столітті, коли з поширенням пластинчастих лат, кавалерійський спис, як і піхотна піка, в бойовому положенні стала впиратися в ток кіраси. Та й без кірас, — сама європейська посадка, будучи максимально міцною, що необхідно для бою на списах, не дозволяла вершникові повертатися в сідлі. Рицарський спис діяв при курсових кутах плюс-мінус 45 градусів. З XIV століття списи почали склеюватися у вигляді порожнистої труби і отримали конічний щиток, який захищав руку. Порожні списи важили менше, і ламалися легше, що при упорі їх в ток набувало особливої ​​актуальності. Вираз "ламати списи" з цього часу стало синонімом рицарського поєдинку. 

Кавалерійський спис розраховувався тільки на один удар. Адже в бою вершник рухався повз ціль зі швидкістю 10, а з урахуванням складання швидкостей при зустрічній атаці, і всі 20 метрів в секунду. З одного боку це призводило до величезного посилення удару, а з іншого — завдавши колючий удар списом або мечем, — особливо якщо цей удар досягав мети, — вершник не тільки не мав шансів висмикнути свою зброю, а й сам опинявся в поганому становищі. Встромився в землю або у ворога — без різниці - зброя набувала щодо свого власника небезпечно швидкий рух. 

Перелом древка представлявся переважніше перелому руки, а то і шиї. Вершники так звикли до того, що після удару списом у них в руках залишається палиця, що, коли в XVI столітті піки стали замінюватися пістолетами, цей принцип був збережений, — пістолети XVI-XVII століть мали на рукоятці важке "яблуко" і після пострілу перетворювалися в палицю. Б'ючись в пішому строю лицарі часто використовували свої кавалерійські списи, як одноручні. Власне, такий спис і повинен був утримуватися однією рукою. Але через надмірну довжину кавалерійський спис виявлявся не дуже зручною зброєю для піхотинця. Через ламкість він не міг виконувати і функції піки.

Випадкова вікі