FANDOM

Праща — широкий шкіряний ремінь (або сплетіння мотузок) з розширеною середньою частиною і петлею на одному кінці, надягають на кисть руки. В розширення кладуть вражаючий елемент (камінь), потім ремінь складають навпіл, розкручують над головою і в потрібний момент відпускають його вільний кінець. Снаряд з підборіддя пращі летить в ціль. У давнину хороший пращник ніколи не промахувався по людині на дистанції до 70 метрів, потрапляючи їй прямо в голову.

Сьогодні в якості пращі найчастіше використовують широкі брючні ремені або смуги міцної тканини (брезенту і т.п.), метаючи з їх допомогою снаряди на дистанцію до 10-15 метрів. Снарядами для пращі служать округлі камені, металеві кульки, каштани, зелені яблука.

ІсторіяРедагувати

Праща як бойова зброя зустрічається за тисячу років до нашої ери ще в Єгипті часів фараонів . Тому не дивно, що вона виступає на перший план вже в ранньому середньовіччі. Простота цієї зброї дозволяє припускати, що воно застосовувалося усіма народами, виключаючи, можливо, тільки германців і народи Півночі. Придбання 444 ризьких свинцевих ядер для пращ Берлінським музеєм в 1875 році дало поштовх до більш докладного вивчення середньовічних пращ.

Праща часто застосовувалася починаючи з хрестових походів до XV століття, особливо італійцями і гірськими жителями Швейцарії. Вона ніколи не була зброєю аристократів. Навпаки, аж до часів французьких релігійних воєн , нею завжди були озброєні нижчі класи. На килимі з Байе ми бачимо метальника з пращі - пращника. Зображення дано настільки ясне і просте, що не залишає бажати нічого кращого по чіткості. У XIII столітті метальники з пращі зазвичай називалися eslingur ( англ. slinger ). У XIII столітті розрізняли пращу звичайну і пращу - бич ). Зображення останньої зустрічається в Біблії X століття в Національній бібліотеці в Парижі. У той час праща - бич застосовувалася переважно на флоті і при облог. Надалі вона знайшла широке застосування у французьких військах.

Праща складалася з петлі,

Prascha1.jpg

в середині якої знаходилося гніздо зі шкіри, куди вкладалося кам'яне або свинцеве ядро або куля. При метанні пращник швидко розкручував пращу двічі або тричі і у відповідний момент випускав кінець петлі з рук. При вживанні пращі - бича потрібно було при замаху звільнити петлю, надіти на кінець палиці, що досягалося тільки при особливої ​​спритності. Праща - бич в руках тренованого людини була страшною зброєю. Її безперечна перевага визнавалося і в XVII столітті , тому що вона часто використовувалася для метання ручних гранат. Ще в XIV столітті пращники, які зі свого мистецтва зробили ремесло, вербувалися в усі війська так само охоче, як і лучники . Непоказні і навіть зовні опустилися, вони при цьому були ще погано дисципліновані .

Пращники супроводжували лицарів імператора Генріха VII до Італії.

У XV столітті праща все більше використовувалася найманцями. Чудова метальна зброя була в збірному війську, яке вів на Белград Іоанн Капістран ( 1386-1456 ). Славою найспритніших пращників користувалися жителі Балеарських островів, що служили в іспанських військах. Влучність Балеарского або критського пращника була така, що він вражав людину на відстані 120-160 кроків. Можна припустити, що угорський король Матьяш Корвін (1458-1490), будучи шанувальником римського способу ведення війни, тримав у своєму війську пращників: у цінному зборах графа Ганса Вільчека зберігається маленьке свинцеве ядро, на якому біля нечіткого герба написано ім'я «Матьяш».

Свинцеві ядра середньовіччя мали форму фініка, таку ж, як у давнину, однак вони здебільшого не були відлиті, а відбивалися з шматочків свинцю. Деякі з них мають клейма, вибиті здебільшого поруч з написами, які позначали (на відміну від римських ядер, де були вибиті звернення до ворога типу «візьми», «їж» , «тобі» і т.д.) більшою частиною імена власників і міст, таких як Мілан, Біцтом, Хотелін та ін

Досі знайдені тільки німецькі та північноіталійські ядра. В інших країнах ще мало звертають уваги на цей предмет.
640px-Sling bullets BM GR1842.7-28.550 GR1851.5-7.11.jpg

Снаряди пращі

Дуже велика кількість свинцевих ядер малося на колекції Ганса Вільчека (Відень). Робили їх в замках поблизу міста Тревізо (Італія).

Докази того, що пращу використовував у боях імператор Фрідріх III (1415-1493), знайдені в інвентарній книзі Віденського цейхгаузу від 1519 , в якій позначені тридцять і дві пращі як зберігаються в «Арсеналі». Вони зберігалися там, безсумнівно, багато десятиліть, не будучи предметом озброєння. Праща була найпростішим пристосуванням для метання каменів, відомим всім народам з глибокої давнини.

Праща широко використовувалася в арміях Стародавнього світу (Єгипет , Греція , Рим тощо) і в Середньовіччя.

Ефективність пращі була невелика, але в Європі праща з кам'яними кулями вживалася як бойову зброю аж до кінця XVI століття. Основна цінність пращі полягала в її простоті: ремінь було нескладно знайти або зробити, а кам'яні боєприпаси нічого не коштували. Пращників міг стати будь-який бажаючий здобути славу на полі бою незалежно від заможності.

Камінь для 

090413.gif

метання підбирався порівняно круглий, вагою 200-400 грамів, - кулі саме такої ваги можна було надати максимальну кінетичну енергію. Дальність метання обмежувалася приблизно 90 метрами, і його точність залишала бажати кращого: цілитися з пращі взагалі складно, і навіть досвідчений пращник не міг врахувати всіх індивідуальних особливостей форми і ваги кулі.

Як альтернатива каменю нерідко використовувалася куля з обпаленої глини - в античних руїнах знайдені цілі склади таких 

куль. Глиняні кульки мали меншу щільність і летіли гірше каменів, але вони були однакові за вагою та формою, що позитивно позначалося на точності стрільби.

Кулі з каменю та глини були певною мірою небезпечні для супротивника, якщо він не мав обладунків жорсткого або амортизуючого типу (особливо шоломів ) і щитів, але в Азії, де в надлишку були потужні луки, праща таки мала невелике поширення. Зате вона систематично використовувалася нижчими категоріями ополченців в античній і сере
090401.gif

Прилад пращі: А. Ложе для снаряду. Б. Тяги, за які пращу тримають. В. Кінець тяги, яки випускається при метанні. Г. Кінець тяги, яка залишається в руці при випусканні снаряду.

дньовічній Європі, а також індіанцями Перу .

Інша якість набувала праща, коли з нею використовували кулі з заліза і особливо свинцю. У цьому випадку дальність її дії як мінімум зрівнювалася з кращими луками (свинцеві кулі летіли на відстань до 280 метрів, залізні - до 180 метрів), а пробивна сила значно зростала .

Така зброя використовувалося військами Ассирії , Персії , Греції , Риму та Карфагену. Причому хоча лук і був набагато більш точним зброєю, пращники з металевими снарядами цінувалися більше ніж лучники: свинцеві кулі зберігали велику забійну силу на всьому протязі польоту.

Ідея метання з пращі свинцевих ядер майже повністю пішла з занепадом античної цивілізації, так як стрільба такими снарядами обходилася надто дорого (для ста пострілів було потрібно 40 кілограмів свинцю); дорого коштували і пращники: навчитися влучно метати пращні кулі було складніше, ніж навчитися стріляти з лука. До того ж часу, коли в Європі економіка вийшла на необхідний рівень, з'явилося досить ефективна вогнепальна зброя.

Інки використовували для пращі золоті кулі, які в силу високої щільності золота за своїми бойовими якостями перевершували свинцеві. При цьому снаряди з золота використовував тільки сам Сапа Інка, воєначальники із знаті кечуа використовували снаряди з срібла (приблизно рівні свинцевим по ефективності), рядові воїни використовували мідні або глиняні снаряди.

ГалереяРедагувати

Див. такожРедагувати

Випадкова вікі