FANDOM

Перша Мессенська війна — війна, яку вела Спарта з метою захоплення Мессенії, великої області на південному заході Пелопоннесу, і поневолення її жителів.

ПередісторіяРедагувати

Наприкінці 13 століття до н. е. на півострів Пелопоннес вторглися дорійці та інші грецькі племена з північно-західної Греції. Загарбники зруйнували мікенськую культуру і зайняли найбільш родючі землі. Місцеве населення частково покинуло свої землі, заснувавши колонії. Дорійці оселилися в трьох районах Пелопоннесу. Області, які заселяли дорійці були поділені між трьома царями, нащадками Геракла. Незабаром пішов ряд воєн за повне захоплення і підпорядкування навколишніх міст і територій. При цьому спартанці проводили найбільш жорстку політику щодо корінних жителів. Тому після повного підкорення Лаконіки вони перейшли до агресії відносно сусідів, і однією з перших постраждала Мессенія. 

Захоплення АмфеїРедагувати

Спартіати потай принесли клятву вести війну з Мессенією до повного її захоплення. Вони поставили на чолі війська Алкамена. Бойові дії розпочалися з підступного нічного захоплення прикордонного містечка Амфеі, який займав вигідне становище. Міські ворота були відкриті і спартанці легко оволоділи містом, перебивши сплячих мешканців в будинках і на вулицях. Після цього в столиці Мессенії були загальні збори, на якому Євфай закликав народ до зброї. Якийсь час після цього активних дій не було, спартанці обмежувалися невеликими вилазками із захопленої Амфеі. Протягом усієї війни це місто залишалося основною базою спартіатів.

Битва біля яруРедагувати

На четвертий рік Євфай вирішив відкрито виступити проти спартіатів. Назустріч війську мессенців виступило спартанське. Вони зустрілися в місцевості, розділеної яром. Дії тяжкоозброєної піхоти, котра становила центр, були обмежені через яр. Центром Мессенской армії командував Клеоніс. Кіннотою і легкоозброєних піхотою, яка діяла на флангах, командував Піфарат і Антандр. Протягом дня центр військ не діяв, а сутички на флангах були малорезультативними. Вночі мессенці зміцнили центр частоколом, тому спартанці не наважилися атакувати і відступили в Лаконіку. Противники не стали їх переслідувати. Через рік Спарта знову виступила усією армією в похід. Військо вели обидва царя - Феопомп з роду Евріпонтідов, син Нікандра, і Полідор з роду Агідів, син Алкамена. В якості найманців вони залучили лучників з Криту. Мессенці також вийшли назустріч усією армією. Стався запеклий бій, в якому брали участь в основному гопліти, велику особисту мужність проявили царі Феопомп і Євфай. Битва не принесла кому-небудь перемоги. На другий день було оголошено перемир'я для поховання вбитих. 

Оборона ІтомиРедагувати

Положення мессенців ставало все гірше. Вони були виснажені війною, яка вже кілька років йшла на їх території, їхні ресурси закінувалися. Крім того, війська спіткала якась епідемія. В результаті мессенці вирішили, що захищати всю країну надто важко, і, покинувши свої міста, зібралися на горі Ітомі. Мессенці послали посла в Дельфи, який приніс пророцтво, яке потребує принести в жертву підземним богам дівчину. Виникла суперечка, кого вибрати, і знатний мессенець Арістодем убив свою дочку. Не всі воїни були впевнені, чи можна це вважати жертвопринесенням, якщо воно сталося не з обрядом. Але ніхто не хотів нових смертей, тому мессенці вирішили, що вимога оракула виконана. Спартанці, знаючи про страшну жертві, побоювалися нападати, але через п'ять років пророцтва виявилося на їх користь і вони вирішили продовжити війну. В цей момент у мессенців вже з'явилися союзники - аркадяни. Це пояснювалося загрозою, яку бачили для себе сусіди Спарти. Однак союзники не встигли до бою, битва знову закінчилася без вирішального результату. У цій битві був убитий мессенський цар Євфай, новим царем жителі вибрали Арістодема. Після цього війна продовжилася у вигляді взаємних дрібних вилазок, захоплення худоби і врожаю. На п'ятому році царювання Арістодема обидві сторони, втомившись від партизанської війни, домовилися про вирішальну битву. У битві брали участь союзники сторін: на підтримку Мессенії виступила вся армія аркадян, аргосці і сікіонці прислали добірні загони, Спарту же підтримав Коринф. В ході бою стоять в центрі фаланги стійко протистояли один одному, але справу вирішила легка піхота мессенців, нападаюча з флангів. У підсумку спартанська армія зазнала поразки.

Захоплення МессеніїРедагувати

Перемога у відкритому битві не змінила ходу війни. Партизанські дії тривали, все більш вимотуючи мессенців, в країні почався голод. Процарювавши шість років, Арістодем убив себе на могилі дочки. На загальних зборах мессенців цар не був обраний, але був призначений командувачем Даміс. Мессенці протрималися ще п'ять місяців, після чого деякі покинули Мессенію, інші втекли з Ітоми до своїх містечок. Спартанці вторглися вглиб країни і взяли всі Мессенських міста поодинці. Деяку автономію зберегли приморські міста. Боротьба поновилася через кілька десятиліть в 685 році до н. е., результатом чого стала Друга Мессенська війна.

ДжерелаРедагувати

Війни Давньої Греції
Грецькі Темні віки:Троянська війна
Архаїчна Греція:Перша Мессенська війнаЛелантська війнаДруга Мессенська війнаПерша Священна війнаСицилійські війни
Класична Греція:Греко-перські війниВійни Делосського союзуМала Пелопоннесська війнаДруга Священна війнаСамосська війнаПелопоннесська війнаКоринфська віійнаБеотийська війнаСоюзницька війна (357—355 рр. до н. е.)Третя Священна війнаЧетверта Священна війнаВійни Олександра Македонського
Елліністична Греція:Війни діадохівЛамійська війнаПіррова війнаХремонідова війнаІллірійські війниКлеоменова війнаПерша Македонська війнаСоюзницька війна (220—217 рр. до н. е.)Критська війна (205—200 рр. до н. е.)Друга Македонська війнаВійна проти НабісаСирійська війнаЕтолійська війнаТретя Македонська війнаПовстання МаккавеївЧетверта Македонська війнаАхейська війна

Випадкова вікі