FANDOM

Олексій V Дука Мурзуфл — візантійський імператор з 5 лютого по 12 квітня 1204. Олексій був проголошений імператором після падіння правлячої династії Ангелів, але незабаром він програв війну хрестоносцям, які заснували в розгромленому Константинополі Латинську імперію.

Біографія Редагувати

Життя до приходу до владиРедагувати

Олексій походив із знатної візантійської сім'ї Дуков і був родичем правлячої династії Ангелів через дочку імператора Олексія III Євдокію Ангеліну Комніну. Носив прізвисько «Мурзуфл» (грец. Μούρτζουφλος — «насуплений»), яке йому було дано за густі брови, що зрослися на переніссі. До часу Четвертого хрестового походу він досяг високої придворної посади протовестіарія, яка давала йому право необмеженого доступу в імператорські покої.

Правління і смертьРедагувати

Після повалення імператора Ісаака II Ангела та сходження Олексія III, сину Ісаака Олексій IV вдалося втекти на кораблі до Італії. З Італії він відправився до Німеччини до двору короля Філіпа Швабського, одруженого на Ірині, сестрі втікача Олексія IV. Царевич попросив у тата і у Філіпа допомогу, щоб повернути візантійський престол осліпленому батькові Ісааку. Йому вдалося направити хрестоносців не в Єгипет, а на Константинополь. Хрестоносці в 1203 році захопили місто і після скинення Олексія III відновили на престолі Ісаака і зробили його сина Олексія співправителем. Після цього хрестоносці зупинилися біляблизько Константинополя, чекаючи від Ісаака та Олексія виплати грошей.

Однак Ангели виплатили лише половину домовленої суми - 100 тисяч срібних марок. Була спустошена вся імператорська скарбниця. Після цього Ісаак спробував обкласти жителів Константинополя екстраординарним податком, але це викликало їх опір. У результаті загострилися відносини між імператорами і хрестоносцями, але Олексій IV Ангел не наважився виступити проти них, як того вимагали мешканці столиці.

25 січня 1204 синкліт, що зібрався в Софійському соборі, скинув Олексія IV, що спирався на підтримку хрестоносців, але нездатного заплатити найманцям. Почалося протистояння між населенням і хрестоносцями, флотом, який стояв під стінами міста. Олексій IV хотів врятувати власну владу, впустивши лицарів безпосередньо всередину Константинополя, і доручив місію парламентера Мурзуфла. Мурзуфл, почавши самостійну гру, оголосив гвардії про зрадницькі плани імператора, організував її непокору Олексію IV, а коли той звернувся до Мурзуфла за захистом - обманом ув'язнив в підземелля. Олексій IV і його батько Ісаак II Ангел були вбиті в ув'язненні вже після сходження Мурзуфла на трон.

28 січня збори жителів проголосило імператором Миколу Канава, але знати відмовилася визнавати його; під час переговорів Мурзуфл заарештував Миколу і 5 лютого прийняв імператорський сан. Олексій Мурзуфл , вважаючи себе в силах дати відсіч хрестоносцям , ввів нові податки на утримання війська і « запропонував » лицарям піти з миром . Отримавши відмову , він організував напади на загони Генріха Фландрского , однак наймане військо візантійців програло битву і втратило палладиум - давнє прапор Візантії. Невдалими виявилися і спроби візантійців спалити ворожий флот .

Розуміючи слабкість греків , Енріко Дандоло і його військо пішли на штурм проти чисельно переважаючого супротивника . 9 квітня 1204 морський десант зайняв першу лінію фортечних укріплень , ввечері 12 квітня Мурзуфл втік з міста , а наступного дня склала зброю його наймана гвардія . Місто було пограбоване , а 16 травня 1204 на трон вступив католик Балдуїн I Фландрський . Мурзуфл , в пошуках союзників , звернувся до позбавленому влади 1203 року Олексію III , але той засліпив Мурзуфла , а в 1205 році його стратили хрестоносці - за вбивство Олексія IV.

Це була людина хитра і в той же час вельми самовпевнена, вважаючи всю урядову мудрість у скритності і розраховував за допомогою її до загального здивування раптом з'явитися з часом, у віках віддаленій майбутності, благодійником своєї батьківщини, в силу того правила, що, як він говорив, царю слід діяти не необачно і безрахунково, але обачно і неквапливо. Такого способу мислення він тримався як за своїм власним переконанням, вважаючи, що він сам знає все, що потрібно, і що його одного стане на всі справи, так рівним чином за порадами свого примарного співробітника, тестя свого Філокалія.