FANDOM

Мурміллон — вид гладіаторів в Стародавньому Римі.

ОписРедагувати

Гладіатори-мурміллони з'явилися на аренах амфітеатрів близько середини I століття до н.е. Ймовірно гладіатори-галли, більше не згадуються з цього часу, були перейменовані в мурміллони. Походження назви мурміллон (myrmillo, mirmillo, mormillo або murmillo) найчастіше ведуть від морської риби mormylos. Через це мурміллона нерідко плутають з опонентом ретіарія - секутора. Однак, враховуючи, що мурміллони з'явилися приблизно в середині I століття до н. е., а ретіарій - тільки на початку періоду Імперії, пропонується вести етимологію слова не від морської риби, а від murmex ("морська равлик", "скеля", "шип"), на який мурміллон міг бути схожий завдяки шолому і великому щиту. Правда, є деякі, досить рідкісні артефакти, на яких на шоломі мурміллона можна бачити саме рибу.

ОбмундируванняРедагувати

Мурміллон бився оголеним по пояс. Його одяг складали лише пов'язка на стегнах сублігакул і широкий пояс Балтії. Захисне озброєння мурміллона складалося з шолому, наруча на правій руці (Маніка), короткого поножа на лівій нозі і більшого щита Скутума

Шолом мав широкі поля, забрало і характерне навершя у формі величезного спинного плавника риби. На цьому наверші часто розміщували плюмаж їх пір'я або кінського волоса. Крім того, з боків тулії шолома нерідко розташовували ще й два пера. По конструкції шолом мурміллонів був схожий на шолом фракійця і відрізнявся лише навершям. Зазвичай шоломи мурміллона, як і інших гладіаторів, були просто полірованими бронзовими.

143892694.jpg
Поножем у мурміллона була захищена тільки ліва нога. Сам понож був коротким і захищав ногу тільки нижче коліна. Під поножей надягали товсті стьобані матерчаті обмотки. Нижня частина поножей мала глибокий U-подібний виріз для того, щоб краще сідати на товсту матерчату обмотку стопи. Поножей кріпився до ноги ременями, пропущеними через 2-3 пари кілець на поножей. На правій нозі мурміллон носив тільки гетри. 

Мурміллон озброювався щитом Скутум, висотою близько 100 см. Подібно римським легіонерам мурміллона до середини I століття н. є. користувалися овальним Скутумом, потім перейшли на прямокутний. Щит закривав гладіатора від поножей до підборіддя. 

Зброєю мурміллона служив звичайний піхотний гладіус - меч з прямим, досить широким клинком довгою 40-55 см. Меч був єдиною зброєю мурміллона, тому його нерідко прив'язували ременями до руки, щоб не втратити під час бою. 

Загальна вага зброї та обладунків мурміллона становила 15 - 18 кг. Таким чином, мурміллон був одним з важкоозброєних типів гладіаторів. 

Таке ж спорядження та одяг, за винятком іншого типу шолома, носили і секутори.

БитваРедагувати

Мурміллони колись не билися один з одним. Основним противником мурміллона були гладіатори з невеликим щитом - фракійці, гопломахи. Техніка бою, як можна судити з екіпіровки, представляла собою бій схожий на бій римського легіонера.

ГалереяРедагувати

Див. такожРедагувати

АндабатиБестіаріїВелитиВенаториДимахериГопломахиЛаквеаріїМурміллониПегніаріїПровокаториРетіаріїСагіттаріїСамнітиСекуториСкісориФракійціЕквітиЕседарії

Випадкова вікі