FANDOM

Маєткові кавалеристи - тимчасові війська Московської держави в XVI - XVII століттях.

Деякі зміни, що вплинули на озброєння та спорядження маєткових армій, сталися наприкінці 16 - початку 17 століття у зв'язку з появою на другорядному ринку обладунків та зброї спорядження, закупленого в Європі і захопленого у противників в ході Лівонської війни. У першу чергу, це сталеві нагрудники, кіраси, які отримали на Русі назви лати або кирис, стандартним варіантом такого обладунку був нагрудник з наспинника і наплічника. В цілому, за винятком невеликої кількості рейтар (тобто кавалеристів з вогнепальною зброєю, які стріляли з сідла), драгунів (які спішувалися для ведення бою кавалеристів - стрільців) і артилеристів, західноєвропейські обладунки не отримали визнання у росіян, у тому числі і маєткових кавалеристів. Навпаки, складальні гетерогенні панцири, що отримали назву куяк, як виготовлені в Росії так і привезені з Сибіру, отримали широке поширення з кінця 16 ст. і продовжували широко застосовуватися протягом усього 17 ст. Причому при можливості порівняти сибірський куяк з кольчугою, першопрохідці віддавали перевагу куяку.

Так на початку 17 століття такі обладунки зустрічалися у городових стрільців навіть на півдні і заході російської держави. Наряду з дорогими і складними обладунками східної та європейської роботи, маєткове військо нерідко носило криті і білі куячні панцири, чия конструкція дозволяла виготовляти їх безпосередньо в кузнях по зразкам трофейних і покупних доспіхів. В цьому випадку подібні обладунки могли представляти собою стьобані на ваті полотняні, криті зверху сукном, атласом або оксамитом, каптани або колети з металевим або зрідка кістяним набором пластин, пришиті або приклепані до основи. В якості головного убору з таким доспіхом носилася шапка паперова, яка представляла собою товстий стьобаний підшоломник, іноді посилений металевою лускою. Одним з позна варіантів такого головного убору є "калмицька шапка" з бойового наряду государя Петра Олексійовича (першого комплекту бойового одягу царя який він носив у 12-14 років).

ГалереяРедагувати

Випадкова вікі