FANDOM

Лелантська війна — збройний конфлікт між давньогрецькими містами-державами, який відбувся приблизно у 720—660 рр. до н. е. Військовий конфлікт між Евбейськая містами Еретрія і Халкіда за Лелантську рівнину. Самі греки називали її просто «війною халкідян з еретрійцями». Лелантська війна мала місце в ранньоархаїчну епоху, і з тих пір збереглося дуже мало джерел. Про цю війну можна знайти лише короткі згадки у Фукідіда, Геродота. Сама назва Лелантська війна є сучасною; античні автори називають її війною халкідян з еритрійцями: грец. πόλεμος Χαλκιδέων καὶ Ἐρετριῶν.

Хід війниРедагувати

Лелантська війна — одна з наймасштабніших воєн в історії архаїчної Греції. 

З розрізнених історичних заміток можна визначити супротивників у цій війні. Геродот повідомляє, що халкідянам у війні допомагав Самос, а Еретрії — Мілет. На стороні Халкіди билися Самос, фессалійці і Халкидські колоністи з фракійського узбережжя, Еріфри, Коринф, а на стороні Еретрії — Мілет, Хіос, Егіна і Мегари. 

Amphora AM Paros 2652 neck.jpg

Архаїчна грецька кіннота, зображення на «геометричній» амфорі, VII ст. до н. е., Археологічний музей Пароса.

Серед можливих причин війни розглядаються як ворожнеча за родючі землі Лелантсткої рівнини, так і наявність на цій території родовищ міді та заліза — основних металів, які у ті часи. Характерним є той факт, що всі поліси, втягнуті у війну, активно брали участь в морській торгівлі і колонізації басейну Середземного моря, тому іншим глибоким протиріччям, породившим війну, був поділ напрямків колонізації Халкіди, Еретрії і їх союзників в Середземному морі. 

Неможливо визначити точне датування війни, яку відносять до періоду 720-650 рр. до н. е. Можливо, війна тривала не постійно, а складалася з низки сутичок як на Евбеї, так і в інших районах Егеїди. Немає можливості також визначити хід військових дій. 

ПідсумокРедагувати

Лелантська війна призвела до більш точного розмежування напрямків колонізації і морської торгівлі, активно протікаючих в ті часи. Коринф, союзник Халкіди, отримав чільне положення в Західному Середземномор'ї, а Північна Егеїда і Причорномор'я увійшли в сферу інтересів Еретрії і Мілета. Територіальні зміни полягали в тому, що Лелантська рівнина перейшла під контроль Халкіди, хоча немає свідчень, що формально потерпівши поразку Еретрія занепала. 

Іншим підсумком війни стало те, що в ході війни оформилася і набула поширення нова тактика бою - гоплітська.

Війни Давньої Греції
Грецькі Темні віки:Троянська війна
Архаїчна Греція:Перша Мессенська війнаЛелантська війнаДруга Мессенська війнаПерша Священна війнаСицилійські війни
Класична Греція:Греко-перські війниВійни Делосського союзуМала Пелопоннесська війнаДруга Священна війнаСамосська війнаПелопоннесська війнаКоринфська віійнаБеотийська війнаСоюзницька війна (357—355 рр. до н. е.)Третя Священна війнаЧетверта Священна війнаВійни Олександра Македонського
Елліністична Греція:Війни діадохівЛамійська війнаПіррова війнаХремонідова війнаІллірійські війниКлеоменова війнаПерша Македонська війнаСоюзницька війна (220—217 рр. до н. е.)Критська війна (205—200 рр. до н. е.)Друга Македонська війнаВійна проти НабісаСирійська війнаЕтолійська війнаТретя Македонська війнаПовстання МаккавеївЧетверта Македонська війнаАхейська війна

Випадкова вікі