FANDOM

Контос — головна зброя катафрактаріїв.

Характеристика Редагувати

Контос представляв собою величезний спис, що досягав у сарматів довжини, ймовірно, 4-4,5 м. Про цей спис пише, наприклад, Плутарх: "Адже вся сила цієї броненосний кінноти - в списах, в неї немає ніяких інших засобів захистити себе або завдати шкоду ворогові, так як вона немов замурована в свою тяжку негнучку броню ". Удари такої зброї були страшними: стародавні автори повідомляють, що ці списи могли пронизати наскрізь відразу двох осіб.

Бойове використання Редагувати

Цей вид зброї відзначається античними авторами з 2-ї пол. I ст., Називає його типово сармато-аланською зброєю, відрізняється великими розмірами, так що вершникам доводилося орудувати їм в бою обома руками.

1308212075 061629.jpg
Флавій Арріан називає таких вершників по основній наступальній зброї - "Контос" - контофорамі. Однак, судячи з усього, більш поширеним принципом дії Контоса був той же, що і у Палти парфянских катафрактаріїв: оскільки велика довжина і тяжкість списів утрудняли дію вершника, воно фіксувалося за допомогою ременів на корпусі коня. В.В. Тараторін вважає, що подібний спосіб кріплення Палти був запозичений парфянами у сармато-аланів.

Завдяки фіксації списа, вершник не ризикував втратити його у разі ближнього бою. Якщо ворогові вдавалося минути першу шеренгу катафрактаріїв, контофор просто кидав спис і вихоплював зброю ближнього бою, а потім міг знову скористатися Контосом. Малоймовірно, щоб такими списами була озброєна перша шеренга - зважаючи на обмеженість кута ураження. Кавалеристові, який стикається з ворогом, необхідна свобода дій, можливість наносити удари списом по будь-яку сторону від голови коня, Контос ж можна було колоти тільки вперед.

Вершники другого ряду могли використовувати цю зброю більш ефективно; його довжина дозволяла їм вступати в рукопашну одночасно з першою шеренгою. Щитів вони не мали, оскільки користуватися ними контофору було надзвичайно важко. Інші дві шеренги складалися з легкоозброєних кіннотників, які при необхідності могли використовуватися і для розсипного бою. Завдяки тому, що всі кавалеристи (крім контофорів) володіли луком, у разі невдалої атаки важка кіннота, розсипавшись, могла застосувати цю зброю.

Випадкова вікі