FANDOM

Коммод — римський імператор, який любив битися на гладіаторській арені (провів 735 боїв!). Згідно з легендою, Коммод був заколотим гладіатором на арені. Насправді ж його задушили за день до виходу на арену. Цій історії присвячено фільм «Гладіатор».

БіографіяРедагувати

Названий на честь співправителя батька, Луція Вера Коммода. У 177 році проголошений августом і співправителем. Після смерті Марка Аврелія отримав владу у спадок і став одноосібним імператором.

Відмовився від експансіоністської політики в інших областях імперії. Уклав мир з даками і сарматами. В період його правління відбувалися хвилювання в провінціях (Британії, Німеччини, Дакії), але їх вдалося втихомирити за допомогою армії. Створив африканський флот.

Популістські заходи перших років зробили Коммода шанованим в народі, але незабаром стало ясно, що його правління поклало край так званій епосі «п'яти добрих імператорів». Він практично не займався державними справами, віддаючи перевагу розвагамм та розпусті. Всі роки його імператорства супроводжувалися виснаженими страти і величезними розкраданнями.

Змова ЛуціллиРедагувати

У перший же рік проти імператора дозла змова. Організатором стала сестра Коммода Аннія Луцілла. До імператора підіслали вбивцю, проте той завчасно видав свої наміри. Він увійшов до Коммода із заявою: «Ось що посилає тобі сенат» і відразу був схоплений вартою. Всі змовники були страчені, а Луцілла заслана на Капрі, де померла через кілька років.

Після цього випадку Коммод став панічно боятися змов і на кожну найменшу підозра відповідав стратами. Репресував багатьох видних сенаторів. Свою дружину, Брутію Кріспіну, він убив, коли одного разу викрив у перелюбстві.

СмертьРедагувати

1 січня 193 року Коммод збирався відсвяткувати свій вступ на пост консула і хотів прямо на церемонії з'явитися в гладіаторському вбранні. Але цим планам не судилося здійснитися.Коханка імператора Марція прийняли рішення позбутися неадекватного імператора. Міський префект Пертінакс приєднався до змови в обмін на обіцянку зробити його імператором. Марція напоїла Коммода отруєним вином. Отрута не дала очікуваного ефекту, і тоді імператора задушив раб - атлет Нарцис, з яким Коммод займався боротьбою. Це сталося якраз напередодні планованого імператором свята, 31 грудня.

Сенат схвалив цей вчинок, негайно оголосивши Коммода «ворогом батьківщини». Розлючені сенатори і натовп зажадали тягнути його тіло гаком і скинути в Тибр, а ім'я стерти з усіх споруд. Але Пертінакс не дозволив це зробити. Тіло в таємниці від всіх було поховано в усипальниці Адріана. Затвердився незабаром імператор Септимій Север зло сенату і для отримання підтримки сім'ї Марка Аврелія зарахував Коммода до богів, постановив святкувати його день народження, кинув Нарциса на поживу левам. Дані дії Септимія Севера пояснюються бажанням закріпити «законність» своєї династії - новий імператор оголосив себе «сином божественного Марка Аврелія і братом божественного Коммода».

З поваленням Коммода закінчився період політичної стабільності.

ДжерелаРедагувати

Випадкова вікі