FANDOM

Каспійський похід (864) — грабіжницький набіг русів в союзі з Хозарським каганатом на землі Алавідского емірату під командуванням хозарського царя Веніаміна. Перший відомий військовий похід русів на Каспійське море.

ПередісторіяРедагувати

Як стверджує «Повість минулих літ», слов'янські племена до 885 року платили данину хозарам, і з цього випливає, що хозарський цар міг закликати русів на війну, але точно це не підтверджувалося.

Похід русів на Каспій був здійснений у роки правління Аліда ал-Хасана ібн Зайда — правителя і засновника держави Алідів, що знаходився на півночі сучасного Ірану.

Лев Гумільов вважає, що Аліди порушили торговельні зв'язки Хозарії з Багдадським халіфатом і областями Гургана, де хозари купували найманців-мусульман. Таким чином, причиною рейду, якщо тільки він не був чисто грабіжницьким набігом, можливо, стала діяльність гірців Табарістана - дейлемітів, які в 872 році знищили торгівлю, захопивши ряд міст.

Можна, виходячи з цих фактів, допустити, що флот русів проти Алідів запросив хозарський цар Веніамін. Але з іншого боку руси могли проникнути на Каспійське море і в добровільному союзі з ними.

Хід війни Редагувати

Набіг русів на Каспій відбувся між 864 і 884 роками, про що розповідає історик XIII століття Ібн Ісфандійар в «Історії Табарістану», але "Повість минулих літ" дає точний дату - 864 рік. Війна йшла за часів правління еміра Аліда ал-Хасана ібн Зайда.

Руси напали на північноіранське місто Абаскун в Астробадській затоці, колишній найбільший порто на південному узбережжі в той час. Ібн Ісфандійар повідомляє, що експедиція завершилася тим, що емір Аліда ал-Хасан ібн Зайд «перебив усіх русів», а "Повість минулих літ" каже, що військо повернулося ні з чим.

Випадкова вікі