FANDOM

КВ-2
Kv-2-1940 sm.jpg
Роки випуску: лют.1941 — жов.1941
Конструктор: Котін
Країна-виробник: СРСР
Місце виробництва: м. Ленінград
Завод-виробник: Кіровський завод
База: КВ-1
Озброєння: =
  • спочатку 152-мм гаубиця 1909/30 р
  • пізніше гаубиця М-10 1938/40 р.
  • 3х7,62-мм танкові кулемети ДТ
Екіпаж: 5 чол.
Кількісь: 330 од.
Країни-експлуатанти: СРСР

КВ-2 - від "Климент Ворошилов"

ІсторіяРедагувати

19 грудня 1939 року було підписано Постанову Комітету Оборони СРСР №443сс, згідно з якою танк КВ-1 був прийнятий на озброєння РСЧА і брав участь в Радянсько-фінській війні. В ході боїв радянське командування дійшло висновку, що необхідно мати окрім танка, озброєного 76,2-мм гарматою, ще і важкий танк, здатний боротися з Дотами, та іншими фортифікаційними спорудами.

На вимогу Військової Ради Північно-західного фронту перші 4 машини з пробної партії КВ мали бути озброєні 152-мм гаубицею. Для вирішення цього завдання були притягнені 2 конструкторські бюро: СКБ Ленінградського Кіровського заводу під загальним керівництвом Ж.Я. Котіна (старшим групи проектувальників був Н.Л. Духов) і інженери артилерійського АОКО (завод №172 ім. Молотова) на чолі з Н.В. Куріним.

Kv-2-1940 13.jpg

В живопису

На розробку проекту було відведено всього декілька днів. Конструктори були перекладені на казармове положення і працювали по 16-17 годин добу. Буквально за два тижні проект був готовий і вже в лютому 1940 р. був виготовлений дослідний зразок, що отримав позначення У-1. За початковим проектом передбачалося встановити у башті КВ 152-мм гаубицю зраз. 1909/30 року. Надалі від цієї артсистеми відмовилися на користь гаубиці М-10 зраз. 1938/40 року. Пооект установки гаубиці М-10 в танк КВ мав позначення "402" або МТ-1.

Для установки громіздкої артсистеми потрібно було розробити нову башту великих розмірів. Погон нової великої башти, дорівнював погону стандартної (малої) башти КВ. Тільки на початку 1941 року танки стали називати КВ-1 і КВ-2. До цього їх називали "танк з малою баштою" і "танк з великою баштою".

Kv-2-1940 05.jpg

Вигляд спереду / ззаду

КВ-2 призначався для прориву сильно укріплених оборонних смуг (руйнування стрільбою прямим наведенням дотів і дзотів), для посилення підрозділів, озброєних легкими і середніми танками.

Танк був прийнятий на озброєння Червоної Армії в 1940 році і являв собою модифікацію КВ-1, призначену для боротьби з довготривалими вогневими точками. Досвідчений зразок, випущений в лютому 1940 року, брав участь у війні з Фінляндією і зарекомендував себе з позитивної сторони. У відповідності з призначенням, КВ-2 був озброєний досить потужним 152-мм знаряддям М-10, встановленим у високій броньованої вежі кругового обертання. Стрільба з цього знаряддя велася пострілами роздільного заряджання, тому бойова скорострільність була невисока.

Крім того, КВ-2 міг вести вогонь тільки з місця. Управління вогнем здійснювалося за допомогою телескопічного танкового прицілу Т-5 і панорамного танкового прицілу ПТ-5. На всіх машинах встановлювалася радіостанція 71-ТК-З. Для захисту від нападу з повітря деякі КВ-2 озброювалися зенітним кулеметом, що встановлюються на даху башти. Виробництво було зупинено з початком Великої Вітчизняної війни.

Всього було випущено близько 330 КВ-2.
Kv-2-1940 10.jpg

З екіпажем

Першу установку МТ-1 змонтували на дослідному танку замість малої башти. Вже 10 лютого були проведені випробування танка бойовою стрільбою на траншейному стенді прямо на території заводу. Експеримент пройшов вдало, танк не перекинувся, а двигун завівся з першої спроби.

Особливістю цієї машини була установка башти збільшених розмірів (у порівнянні з КВ-1) 152-мм гаубиці М-10 зразка 1938-1940 рр. У світовій практиці танкобудування того часу це був унікальний випадок. Для установки такої великогабаритної системи потрібна розробка нової башти. Вежа з гаубицею М-10С для КВ отримала заводське позначення МТ-1, а сам танк - КВ з «великою вежею» (позначення КВ-2 з'явилося тільки в 1941 р.)

Окрім гаубиці, КВ-2 був озброєний ще і трьома 7,62-мм танковими кулеметами ДТ (спарений з гаубицею; у кульовій опорі кормової стінки вежі; у лобовому листі коробки підвежі зліва від механіка-водія). При бойовій масі 52 тонни танк відрізнявся непоганою для його типу профільною прохідністю, порівнянною з КВ-1. Його запас ходу по паливу по шосе складав 250 км, середня швидкість руху - 20 км/год.

ЕкіпажРедагувати

Екіпаж танка в порівнянні з КВ-1 був збільшений на 1-у людину і складався з:

  • командира,
  • механіка-водія,
  • замкового,
  • молодшого механіка-водія
  • і стрільця-радиста.

Механік-водій і стрілець-радист розміщувалися в передній частині корпусу (відділенні управління) а інші члени екіпажа - у башті (бойовому відділенні).

Випуск КВ-2 тривав до жовтня 1941 року. Всього було випущено 334 танки КВ-2. Два перші танки КВ-2 з установкою МТ-1 17 лютого 1940 року проходили випробування при прориві лінії Маннергейма. За допомогою артилерійського вогню ними були зроблені проходи в гранітних надовбнях і зруйновані зблизька доти, що заважали просуванню стрілецьких підрозділів. Броня танків витримала при цьому сильний протитанковий вогонь протитанкової артилерії супротивника.

ТТХРедагувати

ТТХ
тактико-технічні характеристики
КВ-85 КВ-2 з
«великою вежею»
КВ-2 зі
«зниженою вежею» !
Бойова маса, т 46 54 52
Екіпаж,чол 4 6 6
Довжина корпусу, мм 6950 6760 6675
З гарматою вперед, мм 8493 7100
Ширина, мм 3250 3320 3320
Висота по дах башти, мм 2530 34503240
Кліренс, мм 450 430 430
Озброєння
Кулемет Зх7,62-мм ДТ 7,62-мм ДТ 4 х 7,62-мм ДТ
Гармата 85-мм Д-5Т-85
зр.43 р.
152,4-мм М-10
зр. 1938/40 р.
152,4-мм М-10
зр. 1938/40 р.
Боєкомплект:
снарядів
70 36 36
патронів 3276 2394 3087
Бронювання, мм:
лоб корпусу 75 75 75
борт корпусу 60 75 75
дах 40 40 40
башта 100 75 75
Двигун В-2-До В-2-До В-2-До
потужність, кін.сил 600 600 600
Макс.скорость по шосе, км/год 42 32 34
Запас ходу по шосе, км 230 225 225

Проблеми, недолікиРедагувати

  • Надпотужна на ті часи 152-мм гаубиця, за що німці прозвали модель Голіафом, була встановлена на шасі КВ-1. Хоч при пострілі танк і не перекидало, але й з ходу вести прицільний вогонь було просто неможливо. Ну, а коли таке велике зупинилося для пострілу - не гріх і по ньому жахнути. Німці й жахали. Не без успіху.
  • Танк при своїй громіздкості та величавості мав серйозні проблеми з оглядовістю із робочих місць командира та механіка-водія; себто, можна було трохи не туди в'їхати, лол.
  • Як писалося вище, КВ-2 будувався для прориву залізобетонних оборонних споруд, а от в зустрічному танковому бою почувався якось не вельми... Отже, після нападу Гітлера втрати цих танків були досить значними, а будувати їх ще - не було сенсу.

Ще в інтернетіРедагувати

Випадкова вікі