FANDOM

Едуард Вудсток, «Чорний принц» — принц Уельський, принц Аквітанський, старший син короля Англії Едуарда III.

БіографіяРедагувати

Едуард був старшим сином англійського короля Едуарда III і Філіппи Геннегау, народився у Вудстоці 15 червня 1330. За життя був відомий як Едуард Вудсток, прізвисько Чорний принц виникло не раніше XVI століття і, ймовірно, пов'язано з кольором його обладунків. В 1333 році Едуард отримав титул графа Честер , в 1337 році - титул герцога Корнуольского (це був перший герцогський титул, створений в Англії), а в 1343 році став принцом Уельським. Під час закордонних походів батька в 1338 і 1342 роках малолітній Едуард формально заміщав його на англійському престолі. У 1345 році Едуард вперше супроводжував короля в зарубіжному поході.

У 1346 Чорний принц брав участь у поході Едуарда III до Нормандії, там він був проведений в лицарі і відтоді грав важливу роль у війні з Францією. У битві при Креси шістнадцятирічний Едуард командував правим флангом англійській армії і прекрасно впорався із завданням - англійці здобули перемогу. Наступного року принц Едуард брав участь в облозі Кале, а в жовтні 1347 разом з батьком повернувся до Англії. Чорний принц став одним з перших лицарів Ордена підв'язки, заснованого його батьком з метою відродити лицарські традиції в дусі легенд про короля Артура.

Повернувшись до Франції разом з батьком, Чорний принц брав участь в обороні Кале в 1349 році і в морській битві з кастільцями біля південних берегів Англії в 1350 році. У вересні 1355 принц Едуард став на чолі англійської армії в Гасконі і зробив спустошливий набіг на Арманьяк і Лангедок, дійшовши до Нарбони. У серпні 1356 Чорний принц із Бержерака повів війська в новий набіг на північ, але 

F-t38.jpg

зустрівся з більш великою армією французького короля Іоанна II Доброго і спробував відступити. Однак французька армія нагнала англійців у Пуатьє, де 19 вересня відбулася вирішальна битва, яка визначила подальший хід Столітньої війни. Едуард тактично перевершив свого 

опонента, що дозволило йому здобути повну перемогу над переважаючими силами французів і взяти в полон їх короля.

Принц Едуард з усім благородством звертався з полоненим французьким королем, дозволяючи йому вести звичний для особи його статусу спосіб життя. Бранця доставили в Бордо, а потім до Англії. У 1359 Чорний принц знову брав участь у військовому поході батька в північну Францію, брав участь у підписанні світу в Бретіньї.

У жовтні 1361 Едуард одружився зі своєю кузиною Джоанні Кентской, вдовою Томаса Голанда, графа Кента, і матері його трьох дітей. Фруассар ст
Pic 78.jpg
верджує, що це був шлюб по любові, і що король не знав про нього заздалегідь. Проте, Едуард III підтвердив вибір сина і в липні 1362 передав йому всі свої володіння в південній Франції разом з титулом принца Аквітанського.

У лютому 1363 принц Едуард і Джоанна переїхали в Гасконь, що стала їх резиденцією на наступні вісім років. Едуард намагався створити видатний двір в Бордо і намагався завоювати підтримку гасконців, проте місцева знать, на чолі якої виступав граф Жан I д'Арманьяк, була незадоволена відділенням від Франції і з підозрою дивилася на спроби Едуарда реформувати систему управління. У принца краще склалися стосунки з містами, на які він спирався як противагу аристократії. На головні управлінські посади Едуард призначав в основному своїх співвітчизників.

1367 року до двору Едуарда в Бордо прибув Педро Жорстокий, повалений король Кастилії, який переконав принца допомогти йому повернутися на престол. У лютому 1367 Едуард повів свою армію до Кастилії через Ронсевальском ущелині. 3 квітня англійський принц здобув свою останню велику перемогу, розгромивши Кастильська армію під командуванням Бертрана дю Гекла в битві біля Нахера, потім попрямував в Бургос і Педро для затвердження на кастильском престолі. За допомогу Едуард отримав від Педро титул правителя Біскайї і Кастро-Урдіалес. Чотири місяці він провів у Кастилії, жив переважно у Вальядоліді. Багато його солдат не змогли перенести спекотне іспанське літо, у самого принца також вперше проявилися симптоми смертельної хвороби. У серпні 1367 він повів залишки своїх військ назад в Бордо.

1242477093 Mvi13-1 b.jpg
Іспанський похід повністю спустошив скарбницю принца, щоб поправити своє фінансове становище, він змушений був обкласти аквітанців високими податками.

Аквітанського барони були вкрай обурені новим податком, граф д'Арманьяк, таємно співпрацював з французьким королем Карлом V, звернувся до нього за допомогою. Карл V оголосив англійські володіння у Франції незаконними, Едуард III знову став претендувати на трон Франції, і в 1369 Столітня війна відновилася. До кінця року вся Аквітанія була охоплена повстаннями, Чорний принц з ослабших здоров'ям і браком ресурсів вже не в змозі був утримати під своїм контролем Аквитанію. 19 вересня 1370 він взяв повстале місто Лімож і з помсти наказав винищити три тисячі його жителів. На початку 1371 тяжко хворий принц повернувся до Англії, залишивши Гасконь своєму братові Джону Гонту. У серпні 1372 він разом з батьком зробив похід до Франції, проте несприятливі вітру завадили висадці англійських військ.

8 червня 1376, за рік до смерті батька, принц Едуард помер, і був похований в Кентерберійському соборі. Англійську корону успадкував його син Річард II. Крім Річарда Чорний принц мав ще одного сина від Джоани, Едуарда, який помер у дитинстві. Також у принца було не менше трьох позашлюбних дітей.

Випадкова вікі