FANDOM

Дірк — шотландський національний кинджал (кортик).

ОписРедагувати

За своєю формою він відноситься до баллоків, нирковим середньовічним кинджалам. Особливо дірк був широко поширений у шотландських горців, ставши їх улюбленою національною зброєю. Назва кинджала в перекладі з англійської мови означає "кинджал, кортик". Тому такі терміни як "шотландський Дірк" або "кинджал-Дірк" є не зовсім правильними.

У дірка прямий клинок, який звужується, широкий, практично завжди двосічний. Іноді зустрічався і полуторне заточування клинка, в таких випадках зазвичай присутні несиметричні доли. Довжина клинка варіюється від 20 до 40 см. Часто клинки дірка робили з уламків шотландських палашів або мечів. 

Рукоятка дірка не має яскраво вираженого обмежувача, її навершя являє собою диск з капелюшком у центрі. На рукоятках ранніх дірків опуклості на місці хрестовини (як у Баллока) ще зберігаються. У пізніх кинджалів опуклості "яйця" зовсім зникають, наголов'я на рукоятці розширюється для більш зручного утримання, навершя стає більш вираженим.

ВикористанняРедагувати

Dirk01.jpg

Дірк і тарч.

Часті сутички з англійцями, кланова роздробленість призвели до того, що горяни завжди з'являлися зі зброєю. Практично будь який шотландець носив із собою кинджал, для самооборони, для раптового нападу або просто п'яних бійок. У ближньому бою дірк був небезпечною колючою зброєю. Нерідко він використовувався в парі з Шотландським палашом або Шотландським тарчем, дозволяючи одною зброєю зустрічати супротивника, протикати шипом тарча, і слідом наносити удар кинджалом в незахищені місця, наприклад в шию і пахви. Але крім бойових дій, Дірк також застосовувався і на полюванні, так як його довжина і гострота дозволялп легко діставатися до нутрощів тварини.

Дірк, як парадна зброяРедагувати

Шотландский набор дирк нож вилка.jpg

Шотландський набір: дірк, ніж, виделка.

З другої половини XVII століття і до нашого часу дірк, як і інші шотландські кинджали стає частиною парадної форми в деяких шотландських полках армії Великобританії. У 1745 році після закінчення битви при Куллодені англійська влада ввела шотландцям заборону на носіння національного костюму і зброї. Внаслідок цього дірк не можна було відкрито носити, і йому на заміну прийшов невеликий кинджал скін-ду. До XVIII століття Дірк мав більше декоративне значення, ніж бойове. В даний час він є обов'язковим аксесуаром в костюмі шотландського горця, а також носиться при деяких формах одягу волинщиків і офіцерів шотландських полків британської армії і країн Співдружності. 

Cвій сучасний вигляд дірк придбав в 19 столітті, в вікторіанський період. Тоді з'явилися і поширилися багато прикрашених зразків. Рукоятки сучасних дірків традиційно вирізані з дерева темного кольору - мореного дуба або чорного дерева. У піхвах дірка часто кріпляться невеликі ніж і вилка. Піхви та руків'я парадних дірків прикрашаються знаками полкової відмінності (якщо власник перебуває на службі Великобританії), декоруються срібними гвоздиками, дерев'яну рукоять прикрашають різьбленим орнаментом, а в головку рукояті часто вмонтований топаз.

ГалереяРедагувати

Випадкова вікі