FANDOM

Джеймстаунська різанина — подія, що відбулася в п'ятницю 22 березня 1622 року в британській колонії Вірджинія в Північній Америці, яка зараз є частиною США. Капітан Джон Сміт у своїй «Історії Вірджинії», хоча він не був у колонії з 1609 року, розповідає про події зі слів очевидців, пише, що індіанці «прийшли беззбройними до наших домівок з оленями, індичками, рибою, фруктами та іншими товарами, щоб продати їх нам». Раптом індіанці взяли будь які предмети, що можуть служити знаряддям для нападу або зброю і почали вбивати англійських поселенців, яких тільки бачили, в тому числі чоловіків, жінок і дітей різного віку. Вождь Опечанканау провів серію скоординованих раптових нападів силами Поухатанської конфедерації, в результаті яких загинули 347 чоловік — чверть тодішнього англійського населення Джеймстауна. Хоча Джеймстаун був врятований від нападу індіанців завдяки своєчасному попередженню в останню хвилину, поухатани також атакували і знищили невеликі поселення вздовж річки Джеймс. На додаток до вбивства поселенців поухатани спалювали будинки і посіви. 

ПередісторіяРедагувати

Спочатку місцеві індіанці були вельми щасливі з колоністами, продаючи їм провізію в обмін на металеві інструменти, але до 1608 колоністи заробили собі погану репутацію серед корінних американців. Вони віддаляли індіанські племена один від одного, спалювали їхні будинки і знищували їхні запаси їжі. Насильство англійців стосовно тубільців привело до нестачі їжі в колонії, так як число індіанців, готових торгувати з ними, швидко зменшилося.

В інтересах Англії колоністи повинні були підтримувати мир з індіанцями. Індіанці і англійці зрозуміли, що вони можуть отримати користь з відносин один з одним за рахунок торгівлі, як тільки мир буде відновлений. В обмін на продовольство вождь попросив колоністів надавати йому з металеві сокири і мідь. Джон Сміт, Томас Дейл, Томас Гейтс та інші ранні губернатори Вірджинії оперували іншими поняттями, тому що всі вони були військовими і розглядали індіанців як, по суті, тільки «військову проблему».

Поухатани незабаром зрозуміли, що англійці оселилися в Джеймстауні не для торгівлі з ними. Англійці хотіли більшого — вони хотіли контролю над їхньої землею.

У 1610 році Лондонська компанія доручила Гейтсу, нещодавно призначеному губернатором колонії, почати християнізацію індіанців та інтегрувати їх у колонію, в тому числі насильно, якщо вони будуть чинити опір. Коли Гейтс прибув до Джеймстаун в 1610 році, він вирішив евакуювати поселення, бо думав, що план керівництва компанії був неможливий. Коли колоністи вже збиралися покинути затоку і відправитися у відкрите море, вони були зустрінуті прибулим флотом Томаса Уеста, 3-го барона де ла Віра. Прийнявши командування в якості нового губернатора, де ла Вер наказав знову зайняти форти. Він почав готувати завоювання навколишніх племен. 

Це стало початком Першої англо-поухатанської війни. Англійці захопили Покахонтас, дочку вождя поухатанів Вакхунусанока, і утримували її як заручницю, поки він не погодився на їхні вимоги. «Англійці зажадали, щоб Вакхунусанок звільнив всіх полонених, повернув всю англійську зброю, захоплену його воїнами, і погодився на міцний мир». Це відбувалося в той час, коли Покахонтас утримувалася англійцями, де вона зустріла Джона Рольфа, за якого вона згодом вийшла заміж. Перебуваючи в полоні, Покахонтас вчила англійську мову, звичаї і релігію. Вона була хрещена як християнка і прийняла ім'я Ребекка. Рольф писав, що способом зберегти мир між індійцями і англійцями була б його весілля з Покахонтас, оскільки такий шлюб скріпив би їх союз.

Джеймстаунська різанина2.jpg
Після того як вони одружилися, мирні відносини між англійськими колоністами і конфедерацією поухатанів на певний час зміцнилися. У 1618 році, після смерті Вакхунусанока, його брат Опечанканау став верховним вождем конфедерації. Опечанканау не вірив у те, що мирні відносини з колоністами можна було б зберегти. Він планував знищити колонію англійців і вигнати їх. Навесні 1622 року, після того як один з поселенців вбив його радника Нематтанева, Опечанканау почав військову кампанію проти колоністів, яка полягала в серії раптових нападів на 31 англійське поселення і плантації, в основному вздовж річки Джеймс, що проходить по всьому Хенрікусу.

Попередження ДжеймстаунаРедагувати

Джеймстаун був врятований попередженням індіанського юнака, який проживав в будинку одного з колоністів, Річарда Пейса. Індіанець розбудив Пейса і розповів йому про майбутню атаку. Живучи через річку від Джеймстауна, Пейс зібрав свою сім'ю і відправився в Джеймстаун, піднявши тривогу в окрузі. Джеймстаун збільшив свою оборону.

Руйнування інших поселеньРедагувати

Джеймстаунська різанина7.jpg
Під час одноденного раптового нападу племена поухатанів напали на більшість невеликих населених пунктів, у тому числі Хенрікус і його коледж для маленьких дітей як індіанців, так і поселенців. У Мартінс-Хандред вони вбили більше половини населення Волстенхолм-Тауна, де тільки два будинки і частина церкви залишилися стояти. В цілому, поухатани вбили близько чотирьохсот колоністів (третина білого населення), захопивши 20 жінок в полон. Вони жили і працювали як поухатанські індіанці до своєї смерті або отримання за них викупу. Поселенці залишили залізні шахти Фаллен-Крік, Хенрікус і Хандред-Сміт.

Ситуація після різаниниРедагувати

Опечанканау не знищив до кінця британські колонії. Замість цього він відкликав своїх воїнів, вважаючи, що англійці будуть вести себе як корінні американці, коли вони переможені: зберуться і поїдуть або засвоять урок і почнуть поважати міць поухатанів. 

Англійські колоністи, які залишилися живими після нападу були в шоці. Коли вони почали відновлювати колонії, люди працювали по точному плану дій. «За одноголосною угодою між Радою і плантаторами було вирішено зібрати людей разом і відвести в менші поселення» для кращого захисту. Колонія мала намір зібрати людей для планування відповідної атаки, але це було важко.

Джеймстаунська різанина6.jpg

Після різанини.

Коли різанина відбулася, Джон Сміт, який перебував на той час в Англії вважав, що поселенці не будуть покидати свої плантації, щоб захистити колонію. Він планував повернутися з кораблями, наповненими солдатами, матросами і боєприпасами, створити «мобільну армію», яка була б в змозі боротися з індіанцями. Мета Сміта полягала в тому, щоб врятувати колонію, але Сміт не повернувся у Вірджинію.

Англійці взяли реванш проти поухатанів шляхом «застосування сили, раптових нападів, голоду в результаті спалювання їхніх кукурудзяних полів, руйнування їхніх човнів, каное і будинків, знищення рибних гребель і нападу на них як на мисливську дичину, переслідуючи їх з кіньми...».

ГалереяРедагувати

ДжерелаРедагувати

Випадкова вікі