FANDOM

Давньоруський корабель на колесах
Latest.jpg
Країна: Київська Русь:

Україна.png Україна
Росія.png Росія

Закладений в: Середньовіччя
Спущений на воду в: 907 рік
Довжина корпусу: 15 - 20 м.
Ширина корпусу: 5 - 8 м.
Екіпаж: 40 чоловік
Користувачі: Олег Віщий, Військо Древньої Русі

Давньоруський корабель на колесах — бойова техніка, яка застосовувалася Олегом Віщим під час Російсько-візантійської війни 907 року.

"Повість минулих літ" стверджує, що в поході на Царгород було задіяно 2 тисячі кораблів, кожен з яких вміщував по 40 чоловік. Інші джерела говорять про 100 - 200 кораблях.

Потім в описі походу починаються легенди. Олег поставив свої кораблі на колеса і при попутному вітрі рушив по полю до Константинополя. Перелякані греки запросили світу, винесли отруєне вино і їжу, які Олег не прийняв. Тоді греки погодилися на умови Олега: заплатити по 12 гривень кожному воїну, здійснити окремі виплати на користь князів Києва, Чернігова, Переяславля, Полоцька, Ростова, Любеча та інших міст. Новгород не увійшов до списку міст, що узгоджується з археологічною датою утворення міста (після 931 року). 

Однак, серед істориків і любителів ці дані викликають сумніви. По-перше, звідки раптом взялася така прірва коліс, здатних витримати величезну вагу? Що було використано в якість осей? Щоб раптом в новому, незнайомому місці роздобути, а вірніше, виготовити потрібну кількість міцних коліс і все інше, необхідне для реконструкції кораблів в буєра, потрібен час і маса матеріалу. По-друге, буєра в наш час їздять лише по ідеально рівній поверхні - по льоду замерзлих водойм, гладі висохлих соляних озер. Сучасний буєр самостійно пересуватися по пересіченій місцевості не може, не кажучи вже про середньовічний прототип.

Також виникає питання: а навіщо взагалі було тягнути ці кораблі? За найбільш поширеною версією, протоку було перегороджено спеціальним ланцюгом, що не опустивши яку, проплисти до Царгороду було ніяк неможливо. Ланцюг цей курувався з двох веж, що стоять по обидва боки протоки, і, захопивши одну з них (2000 кораблів по 40 осіб - це величезне військо, здатне багато на що), можна було подолати протоку абсолютно без жодних чудес - рівно так, як і робили всі, у кого вистачало сил захопити вежі.

А коли не передбачалося після невеликого волока знову спускати кораблі Олега на воду, а планувалося тільки приїхати на них, з вітерцем, під стіни міста, то до чого взагалі було тягнути кораблі, коли можна було просто висадити на берег воїнів і пройти потрібну відстань пішки? Це вийшло б набагато швидше, ніж добувати сотні тисяч коліс і штовхати кораблі по пагорбах і ярах. Ніякої абсолютно переваги у кораблів не було - вони не несли артилерії і навряд чи змогли б послужити захистом від стріл і каменів противника, так як ніхто не заважав грекам спалити їх, використавши свій знаменитий "грецький вогонь" - древній прототип напалму, який використовували, як мінімум , ще за тисячу років до князя Олега.

Також не на користь існування даних кораблів говорить і той факт, що в візантійський джерелах взагалі ніяких згадок про події 907 року немає.

Випадкова вікі