FANDOM

Війна Короля Філіпа — війна між частиною індіанських племен північно-східної частини Північної Америки з одного боку та англійськими колоністами Нової Англії, а також їх індіанськими союзниками з іншого в 1675-1676 роках. Була найбільш кровопролитною з індіанських воєн, що відбувалися на території сучасної США; супроводжувалася винятковими взаємними жестокостями. Війна Короля Філіпа стала поворотною точкою в історії освоєння англійцями Північної Америки, після якої перевага європейців і домінування їхньої культури набуло незворотнього характеру.

ПричиниРедагувати

Швидкість розселення англійців на території сучасної Нової Англії викликала невдоволення і протидію з боку індіанців і їхніх вождів, які бачили в прибулих пряму загрозу своїм земельним володінням, свободу і традиційній культурі. Особливе незадоволення викликали спроби переселенців вести серед індіанських племен місіонерську діяльність. Ця діяльність пуритан призводила до того, що індіанці, які прийняли хрещення, покидали рідні племена і пастирі розселяли їх в особливих поселеннях, містах молитви.

Метакомет.jpg

Метакомет (Король Філіп.)

Під керівництвом вождя племені вампаноагів Метакомета, що прийняв ім'я Філіп і отримав від англійців прізвисько Король Філіп (через схожість з королем Філіпом), протягом декількох років таємно підготовляв збройне повстання індіанців, метою якого було по можливості винищити або назавжди вигнати англійців з територій колоній Нової Англії. Так як сил одних воїнів вампаноагів було явно недостатньо, Король Філіп уклав союз з племенами ніпнуками, покумнуками і, пізніше, наррагансеттами. Маневри індіанського вождя не пройшли для англійців непоміченими, до того ж англійці володіли мережею інформантів серед індіанців. У 1671 році Король Філіп був викликаний в англійське поселення Таунтон, де йому були пред'явлені звинувачення у ворожих діях. Метакомет був змушений підписати з англійцями мирний договір і пообіцяв здати їм наявну у його племені вогнепальну зброю (чого насправді не зробив і підготовка до повстання тривала).

Початок війниРедагувати

FyTInC3QIuA.jpg
У січні 1675 року англійці виявили вбитим одного з хрещених індіанців. У цій справі були схоплені, засуджені і повішені три воїна з племені вампаноагів. Після того, що сталося Король Філіп зібрав у своєму стійбищі на Маунт-Хоуп військову раду, на якій більшість з вампаноагів підтримали його заклик напасти на поселення білих. До вампаноагів приєдналися племена покамтук, массачусет, ніпмук, наррагансетт, західні і східні абенаки, окремо могікани і мохоки. Англійські колонії ж ще в 1643 році об'єдналися в Конфедерацію Нової Англії, що мала загальне військове командування і збройні сили. Крім цього, колоністи отримували військову допомогу з Англії. Союзниками їх були хрещені індіанці і плем'я мохеганів під проводом вождя (сахема) Онеко, сина великого вождя Ункаса.

Хід війниРедагувати

8yOtK13Y6aY.jpg
Війна почалася в кінці червня 1675 року після вбивства одного з воїнів вампаноагів поблизу англійського поселення Суонсі. Індіанці напали на поселення Суонсі, Таунтон, Тівертон і Дартмут в південному Массачусетсі. Кожне з союзних племен направило до війська Метакомета по тисячі воїнів; племена, що зберігали нейтралітет, надавали допомогу повсталим продовольством і різними припасами. Вогнепальну зброю індіанці могли придбати в Канаді у французів. Ще одним джерелом поповнення армії повсталих стали дезертири і перебіжчики з числа хрещених індіанців.
BmrVM9yWoe0.jpg

Напад німпуків та покамтуків на англійське поселення.

У липні 1675 року англійський загін вийшов з Плімута в напрямку Маунт-Хоупа, плюндруючи по дорозі селища вампаноагів. Воїни Короля Філіпа і члени їх сімей, які втекли від англійців, були оточені на болотах. Однак індіанцям вдалося переправити під носом у ворога на сушу своїх жінок і дітей, яких приютили наррагансетт. Потім і самі воїни приховано для супротивника зуміли вийти з оточення і піти у центральний Массачусетс. Після цих подій війна набула ще більш запеклого характеру. Племена ніпмук напали на Брукфілд і Уорчестер, після чого об'єдналися з індіанцями-покамтук і вирушили в похід проти англійських поселень на річці Коннектикут. Після
H8keqIuGKdA.jpg

Евакуація поселенців.

нападу індіанців на містечко Нортфілд, південніше нього в засідку був заманений і розгромлений англійський загін капітана Бера; загинуло не менше половини солдатів. 3 вересня 1675 року індіанці влаштовують набіги на Дірфілд і Хедлі, змусивши колоністів, кинувши все майно та втекти. У зв'язку з наступаючою зимою, в Хедлі був відправлений загін з 80 солдатів під командуванням капітана Томаса Лотропа, якому було доручено вивезти заготовлене зерно. На зворотному шляху, біля Блуд Брукс, англійський загін піддався несподіваному нападу більш ніж 700 індіанців-покамтук. На допомогу Лотропу був терміново відправлений ще один загін з 60 солдатів і групи союзників-мохеганів, проте вони запізнилися і виявили лише сімох дивом уцілілих. Після розорення поселень на півночі Коннектикуту загони Короля Філіпа кинулися на південь і напали на містечка Хатфілд, Спрінгфілд, Уестфілд і Нортгемптон. Незважаючи на допомогу мохеганів, поселенці змушені були відступити і сховатися в декількох укріплених фортах.
99Fu8BL5nNQ.jpg
До цього часу Метакомет оцінював своє становище настільки міцним, що перевіз свою сім'ю з Род-Айленда на нову зимову квартиру в Хусіке, на кордоні Массачусетсу і Нью-Йорка. У військо індіанців влилися загони племен західних абенаків і навіть деякі могікани і мохоки. Кількість жителів Хусіка постійно зростала, і взимку 1675-76 років склало більше 2 тисяч осіб. Скупченість населення призвела до тривалого голоду і хвороб серед повсталих.

У грудні 1675 року у війну на боці Короля Філіпа вступило також плем'я Наррагансетт, яке раніше проголосило нейтралітет, але таємно надавали допомогу повсталим. Губернатор Уінслоу з Плімута відправив проти цього індіанського форту на болотах загін з 1000 солдатів і 150 союзних Мохеганів. Після того, як вождь наррагансеттів Канончет відмовився видати схованих у нього повсталих, англійці атакували форт. В результаті цього головне поселення наррагансеттів було взято і спалено. У цій битві загинуло 600 індіанців і 20 вождів наррагансеттів. Частині обложених разом з Канончетом все-таки вдалося врятуватися втечею на болотах і приєднатися до загонів Короля Філіпа в Хусіке.

QZILR D8nkA.jpg

Армія британців в колоніях в часи війни Короля Філіпа.

Однією з цілей Метакомета було залучення на свою сторону племен мохоків. Проте в цьому йому рішуче протидіяв губернатор Нью-Йорка Едмунд Андрос, що бачив катастрофу в можливому вступ ірокезьких племен у війну. Після того, як поблизу табору повсталих при загадкових обставинах загинули кілька Мохоків, останні самі змусили Короля Філіпа залишити свою ставку в Хусіке. Армія індіанців перемістилася в долину річки Коннектикут, до кордону між Массачусетсом і Вермонт. У лютому 1676 року вона розорила і спалила безліч поселень на півдні Нової Англії. Двічі великі англійські загони потрапляли в засідки, і воїни наррагансеттів на чолі з вождем Канончетом вбили більше 130 солдатів противника. Дізнавшись про ці перемоги, безліч індіанців різних племен попрямували в Скуакіт, де перебував тоді Король Філіп - проте він не зміг розпорядитися такою великою кількістю воїнів. В першу чергу не вистачало харчів, і навесні наррагансетт знову атакували англійські поселення Дірфілд і Нортфілд, сподіваючись захопити в них запаси оброблюваного колоністами маїсу, але були відбиті з великими втратами серед нападників. Тоді вождь Канончет відправився на батьківщину, в Род-Айленд, де у нього були укриті значні запаси продовольства. На зворотному шляху він був схоплений мохеганами, виданий англійцям і розстріляний.

Закінчення війниРедагувати

EzKcpEb49fs.jpg

Відступ індіанців під натиском британської армії.

Смерть Канончета стала поворотним пунктом у цій війні. Король Філіп зі своєю армією відійшов на Маунт-Вачусет, де організував військовий табір. Англійці перехопили ініціативу в бойових діях, стали більш успішно використовувати відданих їм хрещених індіанців. У травні 1676 року капітан Вільям Тернер захопив ворожий табір у Тернер-Фолл, знищивши при цьому більше 400 індіанців-покамтуків разом з їх вождем Санкумачу. У цьому таборі англійці зруйнували наявні там збройові майстерні і кузні, що постачали повсталих озброєнням. При відході загін Тернера в результаті атаки індіанців втратив 43 людини. Однак втрати серед самих індіанців в результаті як цієї, так і інших операцій
Смерть Метакомета..jpg

Смерть Метакомета; сачем гине від рук хрещеного індіанця Джона Алдермана.

англійських військ були настільки великі, що утворений Королем Філіпом союз індіанських племен почав поступово розпадатися. Кожне плем'я тепер піклувалася насамперед про власне виживання. Повсталі розсіялися на північ і далі. Король Філіп і його вампаноаги вирушили в рідні краї, на південний схід Массачусетсу. Протягом усього літа залишки війська Філіпа переслідували англійські і союзні їм індіанські загони під командуванням капітана Бенджаміна Черча. Метакомет відступав у свій старий табір на Маунт-Хоуп. 1 серпня 1676 року англійцями було атаковано рідне селище Метакомета, його дружина і син захоплені в полон, однак самому вождю вдалося вислизнути. 5 серпня англійці зайняли селище індіанців-покассетів, в якому ховалася вдова брата Метакомета. При спробі втекти від ворогів вона потонула, і англійці відрубали у трупа голову, виставивши її потім в Таунтоні. 12 серпня Король Філіп був оточений солдатами в Маунт-Хоупі і застрелений. Відрубана голова вождя простояла на жердині 25 років в Плімуті, а тіло його було четвертоване. За деякими відомостями, дружина і син Короля Філіпа були продані в рабство у Вест-Індії, за іншими - їм вдалося втекти з полону.

ПідсумокРедагувати

JH09G1ClFEc.jpg

Область війни.

Остаточний мир між колоністами і племенами був укладений лише через 2 роки після смерті Короля Філіпа, проте військові дії припинилися практично відразу після неї. Під час війни обидві сторони зазнали величезних втрат. Плем'я вампаноаг було практично винищене, в живих залишилися лише близько 400 індіанців з цього народу. Подібні втрати понесли і племена наррагансетт і ніпмукі. Народ покамтук фактично припинив своє існування. Англійці втратили вбитими понад 600 колоністів; загинув кожен п'ятий чоловік-поселенець, придатний до військової служби. 90 англійських поселень за час війни зазнали нападів, 13 були повністю знищені. Якщо перед війною число індіанців на півдні Нової Англії становило 15 тисяч чоловік, то до 1680 ця кількість скоротилася до 4 тисяч. У той же час більшість британських солдатів, посланих з Англії в допомогу поселенцям, після закінчення війни не побажали повертатися з колоній на батьківщину. Війна Короля Філіпа в цілому зміцнила позиції колоністів на території Нової Англії.

ГалереяРедагувати

ДжерелаРедагувати

Випадкова вікі