FANDOM

Велит — різновид легкої піхоти в давньоримській армії . Часто використовувалися як застрільники. Назва походить від латинського слова velox - швидкий.

Озброєння і тактикаРедагувати

Озброєння велита становив короткий меч гладіус і кілька дротиків - hasta velitaris. "Гаста велітаріс " був зменшеною копією пілуми, із залізною частиною 25-30 см і дерев'яним держаком завдовжки близько 90 см і товщиною в палець. Велити не носили панцир, в якості захисту у них були простою шолом і круглий легкий щит діаметром 90 см - парма .

Легкий захист і озброєння робили їх свого часу найбільш мобільним видом римської піхоти. Через те, що велит не були пристосовані до ближнього бою, їх не об'єднували в окремі загони, а надавали маніпулам гастатів, принципів і тріаріїв, по 40 чоловік кожному. Велити підпорядковувалися центуріонам своїх манипул.

Метою велитів в бою було метання дротиків у супротивника і швидкий відступ за спини добре захищеній піхоти. У деяких джерелах згадуються велити, поверх шоломів що носили вовчі шкури, для того, щоб їх центуріони могли відрізнити своїх солдатів, коли ті відступали назад.

ІсторіяРедагувати

ANDR-RA024.jpg
Велити з'явилися в ІІІ-ІІ ст до н. е., під час Пунічних Війн. У ті часи солдати Римської республіки самі оплачували своє озброєння. Велити переважно були бідними громадянами, у яких не було грошей на дорогу екіпіровку важкого піхотинця, звідси легке, недороге озброєння і обладунки. У книзі Полібія «Становлення Римської імперії» написано, що у велити зазвичай йшли наймолодіші солдати.

Часто всі успіхи римської армії приписуються важкій піхоті, проте ефективність велита, так само як і ірегулярної піхоти (з якою велити мали багато спільного, наприклад, відсутність власної побудови) була недооцінена. Велити з великим успіхом боролися з бойовими слонами , випускаючи величезну кількість дротиків: через відсутність щільного ладу слони не могли заподіяти їм значної шкоди. Це було продемонстровано в битві при Замі (202 р. до н. е.) , Коли не маючи побудови велити, використовуючи дротики, а також труби та ріжки (для залякування тварин гучними звуками), частково знищували , а частково змусили до втечі 80 карфагенських бойових слонів.

В армії Римської республіки в період її розквіту (ІІ ст. до н. е.) і кінця велитам служили солдати, які до реформи Марія (коли становище в суспільстві і багатство перестало прямо співвідноситися з положенням в армії) ставилися б до 4 і 5 класів (рораріям і акцензам) римської фаланги; вони були бідні або вважалися ненадійними.

У ІІ і початку І ст. до н. е. армія була реоганізована Марієм та іншими римськими полководцями; навчання і екіпірування солдатів стали стандартними. З цих часів і далі при Римській імперії і особливо правлінні імператора Августа на зміну громадянам-велитам прийшли ірегулярні допоміжні війська негромадян-союзників. Велити були поступово розпущені або переекіпіровани як важкі піхотинці. 

Редагувати

Випадкова вікі