FANDOM

Болас (від ісп. куля) - мисливська метальна зброя, що складається з ременя або зв'язки ременів, до кінців яких прив'язані загорнуті шкірою круглі камені, кістяні вантажі, кам'яні кулі і т. п.

ІсторіяРедагувати

Болас європейці вперше побачили у бразильських індіанців. Він представляв собою оригінальний розвиток ідеї метальної каменю, широко поширився по планеті близько 20 тис. років тому, але до нового часу більш ніде не зберігся. Індіанці використовували Болас для полювання на гуанако (лама). Подібне зброю вживали також чукчі і коряки Північно - Східного Сибіру (для полювання на птахів), а також північноамериканські інуїти (ескімоси).

Ймовірно, незабаром після того, як людям взагалі прийшла ідея об'єднання декількох частин в одне знаряддя, мисливці здогадалися об'єднати камінь і ремінь, щоб не втратити зручний метальний камінь і мати можливість притягувати його назад після кидка. Потім до першого каменю було додано ще кілька - тепер Болас не тільки вражав тварину ударом, але і обплутував їй ноги. Так можна було звалити навіть коня.

Bola (PSF).jpg

ТехнікаРедагувати

Болас представляв собою три або чотири невеликих ( 0,15-0,2 кг) камені, обшитих шкірою і пов'язаних між собою шкіряними ременями приблизно метрової довжини. Зв'язка могла бути послідовною, і в цьому випадку загальна довжина пристрою сягала 400 см, або ж ремені всіх вантажів кріпилися до одного вузла .

Деякі племена індіанців Південної Америки (патагонці , абіпони , індіанці пампи ) перейшли на пам'яті історії від стріл до Болас, тобто до метальним кулям з 2-3 круглих каменів, завбільшки з апельсин, обтягнутих шкірою і з'єднаних ременем довжиною в 1-1,5 метра. Розмахуючи ременем, індіанці кидають ці кулі в звіра чи людини на відстань до 100 кроків, і потрапляють вельми влучно, причому кулі обвиваються навколо тіла і збивають з ніг, завдаючи водночас і удар. Інше, меншу зброю - так звана bola perdita - має мідні або свинцеві кульки, іноді яйцеподібні або з загостреними кінцями і кидається на відстань до 150 кроків.

Болас міг бути застосований тільки на відкритому просторі. Зате зв'язка каменів, маючи, в принципі, близьке до Кістень або гасив пристрій, могла бути використана і в ближньому бою. У такій якості Болас використовували жителі Соломонових островів - особливими рухами пензля зброю розкручувалося по складній траєкторії навколо тіла («вісімкою»), а потім відбувався раптовий випад у напрямку голови супротивника.

Болас у фільмахРедагувати

Ілюстрацію застосування Болас можна побачити в пригодницькому фільмі «Роман з каменем» - підліток, метнувши Болас, глушить і пов'язує сестру головної героїні, а потім викрадає її.

Болас кілька разів застосовувався в серіалі «Зена - королева воїнів».

ГалереяРедагувати

Випадкова вікі