FANDOM

Бойова коса — древкова зброя піхоти, яка являла собою древко або жердину, з насадженю на нього господарською косою, шінковочним ножем або спеціально виготовленим двулезвійним клинком, частіше дугоподібної форми. Лезо насаджалось на древко таким чином, що б їх напрямки збігалися.

Дана зброя використовувалося польськими та білоруськими бунтівниками. У них бойова коса користувалася такою ж популярністю, як і звичайна піка.

За словами В.Бейхама (відомого австрійського зброєзнавця) - бойовою косою можна вважати також гвізарму - древкову зброю серповидної форми, що мало на обуху шилоподібний відросток, спрямований вгору.

ІсторіяРедагувати

Історія появи бойової коси бере свій початок ще в XIV -XVI ст. Спочатку це було звичайне сільськогосподарське знаряддя, яке селяни злегка переробивши (розігнувши кут з'єднання) стали використовувати як бойову зброю. Вперше, відповідно до джерел, подобу бойової коси (з прорізним хрестиком в бойовій частині) застосували в XIV -XVI ст. швейцарські селяни - піхотинці кантонів Урі, Швіц і Унтервальден, борючись проти австрійської лицарської кінноти. Пізніше бойові коси неодноразово використовувалися повсталими гуситами (XV ст.) Та німецькими селянами в період так званої "Великої селянської війни" 1525 Популярність бойових кіс серед селянської піхоти пояснювалася тим, що це було найбільш зручною, універсальною і маневренною зброєю для боротьби з лицарською кіннотою. Дійшли до нас і зберігаються в західноєвропейських музеях коси датуються, в основному, XVI століттям, але є і виключення. Наприклад, бойова коса прусського ландштурму 1813 року. У Німеччині бойові коси, як зброя, що відповідає можливостям селян, ще довго застосовувалося в Тіролі, під час повстань 1703, 1805 і 1809 рр.

Поряд з бойовими косами в пізнє середньовіччя застосовувалося і зброя дуже схоже на них, і також походить від сільськогосподарських знарядь - глефи і кузи.

На загальну думку практично всіх польських істориків і зброєзнавців (В. Кващневіч та ін.) бойова коса була "винаходом" саме запорізької піхоти XVII вст., Яка в більшості складалася з селян. Тому бойова коса надовго стає одним з основних видів зброї запорізьких козаків часів національно-визвольної війни українського народу (XVII ст.), А пізніше - у XVIII ст. - І зброєю селянських повстанців-гайдамаків. З польських джерел точно відомо, що українське козацько-селянське військо застосовувало бойові коси в знаменитій битві під Берестечком 1651 року. Польські шляхтичі згадували, що козаки ефективно використовували тоді бойову косу в оборонних цілях. У Росії бойова коса також була відома в XVII-XVIII ст., Її вживали селяни в період повстань під Стеньки Разіна й Омеляна Пугачова. Крім того, і українське і російське селянство застосувало бойові коси під час партизанської війни проти наполеонівських солдатів в 1812 р.

Що стосується Польщі, то тут бойові коси використовувалися холопами ще в період Речі Посполитої під час "шведського потопу" 1655-1660 рр., А також під час повстання Тадеуша Костюшки (1794 р.).

Ipcnkk.jpg

Німецькі і французькі бойові коси.

За словами Влоджімежа Кващневіча, в битві під Рославицями, в якій бойова коса зіграла важливу роль, брало участь дві тисячі "косиньєрів", що утворили Краківську міліцію; вона вибудовувалася в три шеренги, з яких перша була озброєна вогнепальною зброєю, інші - піками і косами, якими в битві рубали, як шаблею, а кололи, як списом. Її застосовували під час Листопадового повстання (29 листопада 1830 - 21 жовтня 1831), коли кожен третій старий батальйон регулярної піхоти, також як і другий, і третій нових полків повстанців, були озброєні бойовими косами. Юзеф Костюшко - Ожегальскій згадував, що "в 1863 р. жоден піхотинець з багнетом, маючи розряджений карабін, не міг йти врукопашну з косиньєром, який міг рубати і колоти несамовито своєю важкою і довгою косою". Про те, яким величезним був внесок косиньєрів у справу Листопадового повстання, свідчить фрагмент з "Розбору критичного кампанії 1831" генерала Х. Дембіньского, в якому подається, між іншим, що тільки одне Краківське воєводство виставило протягом тижня чи не 60 тисяч косиньєрів.
Kaszah.jpg
Перед Січневим повстанням 1863-64 рр., За словами Кващневіча, заново розробив тактику косиньєрів генерал Л.Мерославскій. Скоро свідок повстання спостерігач швейцарського Генштабу, підполковник фон Ерлах написав у своїй роботі "Партизанська війна в Польщі в 1863 р.": "це було єдина найстрашніша зброя, причому така, що загін косиньєрів вже під час маршу, час від часу видаючи приглушений звук випадково зачеплених один до одного кіс, виробляє страшне враження. Їх вид з певної відстані будить більшу грозу, ніж стрілки або кавалерія." Власне, командуючи косиньєрами, ведучи їх на бій, загинув 05.03.1863 р. під Скелею російський революціонер Анджей (Андрій) Потебня.

Механізм та використання Редагувати

F358fe0ec823f634bc4026ac104e5ea8.jpg

Піки латвійський (білоруських) косиньєрів. Малюнок з "Наука о приспособления кос и пик для защиты ... ".

Клинок коси містився в розщепленій верхній частині древка і обтягувався залізними обручами або приклепувалися в древко, при цьому древко у верхній частині було обмотане дротом з метою запобігання від перерубання. Бойовою косою з гаком можна було легко зачепити і стягнути з коня лицаря, нею було зручно перерізати сухожилля коням і тим самим нейтралізувати кавалериста, наносити сильний удар, що рубає.

Для виготовлення пік повстанські армії користувалася посібником "Наука про пристосування кіс і пік для захисту...", яке було видано у Варшаві в 1830 році під час другого повстання. Коваль повинен був випрямити косу і зробити в хвості два отвори. Дерев'яний держак був довжиною близько 4-х ліктів (2188 мм) і товщиною близько 2-х дюймів (близько 54 мм). Піка встановлювалася в паз на кінці древка, прикріплялася до нього залізним обручем і двома заклепками. Під обруч вставлялися дві залізні смуги для захисту древка від ударів палаша. Що б зробити піку з тесака, ковалю було необхідно перекувати лише кінець тесака і прикріпити наконечник на древко.

360px-5czFsHLFklY.jpg

Піка з перекованого тесака для рубки соломи.

Також були поширеними піки (коси), перековані з тесаків для рубки соломи. Що б зробити піку з тесака, ковалю було необхідно перекувати лише кінець тесака і прикріпити наконечник на древко.

П. Айгнер в розділі своєї роботи "Тактика корпусу пікінерів і косиньєрів" писав: "за правилами хорошої тактики зброя в трьох рядах повинно бути змішаною: перший ряд - вогнепальна зброя, 2-й піки, 3-й - коси. Є й інші хороші способи, згідно з якими 1-й ряд може мати зброю з багнетами, 2-й - коси, а 3-й - піки, або: 1-й ряд - 1 людина мала піку, спрямовану в бік атаки, а 2-й просто йде, тримаючи косу для рубки вертикально, 2-й ряд - піки, а 3-й - допоміжний - коси".

Галерея Редагувати

Випадкова вікі