FANDOM

Битва при Каркарі — велика битва, яка відбулася у 853 році до нашої ери, що сталася під містом Каркарою між ассирійськими військами Салманасара III та південносирійською коаліцією. За масштабами була однією з найбільших битв тих часів — всього з обох боків у ній взяли участь понад 100 тисяч вояків. Найімовірніше битва завершилися нічиєю.

Хід битвиРедагувати

Війну розпочав молодий та войовничий ассирійський цар Салманасар ІІІ, який продовжив ассирійську політику направлену на підкорення Сирії та Ханаану — земель Східного Середземноморря та оволодіння важливими торгівельними шляхами.

Військову кампанію 854 року Салманасар ІІІ спрямував на захід. На той час в регіоні усвідомили ассирійську загрозу, але завдяки діям ворожої дипломатії та внутрішнім чварам не усюди змогли об'єднатися. Ассирійська армія перейшла Оронт, гори Аман і спустилася в Кілікію де узяла величезну здобич. Ассирійці підкорили Північну Сирію і тепер прийшла черга Південною. Але тут старх перед спільним ворогом виявився сильнішим за внутрішню ворожнечу і місцеві правителі змогли зібратися в потужний Південносирійський союз. Навіть такі закляті вороги як ізраїльський цар Ахав та дамаський Венадад об'єдналися.

Кампанія 853 року описується в «Аналах» Салманасара. Згідно з ними його війська узяли велике торгове місто Хальпу і вторглися на територію Хамату. Майже без опору вони захопили кілька міст. Цар Хамату який входив до Південносирійської коалійції звернувся по допомогу до союзників. Самі асирійці нараховують в її складі 12 держав, але провідну роль відігравали Арам, Хамат та Ізраїль. Основою коаліції був Арам зі столицею в Дамаску. За ассирійськими джерелами дамаського царя звали Адад-Ідрі, а за Біблією Бен-Хадад. Аналіз тексту показує, що мова певно йде про одну й ту саму людину. Проблема повністю не розв'язана, але за традицією Адад-Ідрі ассирійських джерел ототожнюється з біблійним Бен-Хададом, який вивів на зустріч ассирійцям 1200 колісниць, 1200 вершників та 20 тисяч піших воїнів. Великі армії привели також цар Хамату Ірухлені — 700 колісниць, 700 вершників та 10 тисяч піхоти та цар Ізраїлю Ахав — 2 тисячі колісниць та 10 тисяч піхоти. Також свої загони, щоправда значно меншої чисельності, прислали дрібні фінікійські міста та окремі правителі. Прийшли на допомогу амманітяни та араби шеха Гіндібу який прислав тисячу вершників на верблюдах. Серед інших загонів згадується тисяча мусрійців. З одного боку «Мусрі» ассирійці називали Єгитпет, а з іншого боку таку само назву мало і князівство на північ від Ассирії. Тож чи то в битві брав участь експедиційний єгипетський корпус чи це був загін з якогось сирійського чи анатолійського князівства достеменно невідомо. Усього за асирійськими даними сили коаліції налічували 44900 піших воїнів, 3940 колісниць, 1900 кіннотників та тисячу вершників на верблюдах. Оскільки екіпаж бойової колісниці складався щонайменше з двох людей — колісничого та воїна, то загальна чисельність армії союзу становила не менше 56 тисяч вояків. Зазвичай історики оцінюють її в 60 тисяч воїнів. Чисельність ассирійського війська невідома, але вона має бути співставною, а ймовірно і більшою. У 845 році до нашої ери Салманасар ІІІ для походу в Сирію зміг зібрати нечувано велике військо в 120 тисяч воїнів, тож врядчи за 8 років до того він вивів у поле армію меншу за ворожу. Отже у битві при Каркарі зійшлося понад 100 тисяч воїнів. Для порівняння сили єгиптян та хетів у знаменитій битві під Кадешем за чотириста років до того оцінюються приблизно в 20-30 тисяч з кожного боку. При будь якій інтрепретації «Поеми Пентаура» в якій описується битва при Кадеші її явно округлені чисельності колісниць в сумі налічують не більше 3,5 тисяч, в той час під Каркаром лише ханаанці мали більшу точну чисельність колісниць. Тобто масштаб битви імперій епохи розквіту бронзовго віку був вдвічі менший за важку але регіональну війну кінця бронзи початку заліза.

Війська союзників зібралися під Каркарою в Хаматі. Там же сталася і найбільша битва ІХ століття. Чим вона закінчилася не відомо. Салманасар ІІІ описує події як свою пермогу і хвалиться, що знищив 14 тисяч ворожих воїнів. Однак про результати битви ассирійський надпис говорить непевно. Такі само й політичні наслідки битви — жодного з царів коалійції не було узято в полон, їх царства не було завойовано. Та й вчорашні союзники після битви поводять себе так ніби ассирійська небезпека відійшла у минуле. Судячи з усього битва закінчилася невдало для ассирійців - вони або програли, або ж усе завершилося кривавою нічиєю. Можливо 14 тисяч вбитих ворогів згадуються для того, щоб назвати хоч якийсь успіх.

НаслідкиРедагувати

Безпосереднім наслідком битви стало те, що на 4 роки ассирійці припинили будь які вторгнення в Сирію, а нова велика війна розпочалася лише через 8. Ізраїль вийшов з коаліції і незабаром знову розпочав війну з Арамом. Вже наступного після битви року Ахав разом з союзним йому Йосафатом вирішили напасти на зайорданське місто Рамот-Гілеад, що належало Араму. Це місто розташовувалося на важливому торгівельному шляху з Дамаску до Аравії і в значній мірі забезпечувало контроль над цією дорогою. В битві під стінами Рамот-Гілеада Ахава було смертельно поранено, а об'єднане ізраїльсько-юдейське військо відступило.

В довгостроковій перспективі битва при Каркарі не зіграла помітної ролі - Салманасар ІІІ зробив за своє довге царювання ще кілька походів в Сирію, в тому числі і згадуваний вище похід 845 року коли він зібрав величезне стодвадцятитисячне військо, однак хоч місцеві правителі врешті й визнали зверхність Ассирії і платили данину, але закріпитися в регіоні у ІХ столітті ассирійцям так і не вдалося.

Випадкова вікі