FANDOM

Не тільки лях, але й москаль є ворогом народу. Тож не належить прислужуватися їм обом, тому що тільки звільнившись від них, хлоп руський одержить необмежену свободу.

Іван Бондаренко — ватажок гайдамацького загону під час Коліївщини, один із керівників повстання — четвертий за ліком Полковник Коліївщини.

Біографія Редагувати

Народився в селі Грузька, на Київщині.

Восени 1767 року в монастирях Придніпров'я під виглядом послушників оселилась група запорозьких козаків. Її ядро складалося з восьми осіб, серед яких були Максим Залізняк, Кіндрат Лусконіг, Микита Швачка, Андрій Журба, Василь Бурка, Дем'ян Чернявщенко та Іван Бондаренко. Очолював групу Йосип Шелест. Саме вони починали агітувати українців до повстання.

Іван Бондаренко в складі повстанського війська в понеділок, 26 травня, під проводом Максима Залізняка вийшов із Холодного Яру. 6 червня 1768 року за розпорядженням Залізняка відділяється зі своїм загоном від основних сил повстанців і прямує на північ.

Від 26 червня 1768 року Іван Бондаренко діяв у районі Брусилова, Бишева, Рожева, Коростишева, Макарова, Радомишля, Бородянки розправляючись з поміщиками і польською шляхтою. Центром діяльності його загону було рідне село Грузька. Після захоплення Полковника Микити Швачки московськими карателями 9 липня 1768 року очолює повстання надвірних козаків.

Завдяки своїй хоробрості Іван Бондаренко користувався популярністю в народі. Підступно схоплений у Макарові 20 липня 1768 року сотником корнинських надвірних козаків Данилом Щербиною. Дідич Корнина Проскура-Сущанський в нагороду за цю послугу добився на сеймі для Щербини спадкового шляхетства зі звільненням від обов'язків згідно закону 1775 року і поточного сейму, та негайного надання йому зі скарбниці 9000 pzł для невідкладного придбання земських ґрунтів і ухвала про це вписана в книгу конституцій.

Страчений у Чорнобилі 8 серпня 1768 року. Після розгрому військ Івана Бондаренка завершується основний етап Коліївщини. Його пост у повстанському війську перебрав, за даними доктора Петра Мірчука, отаман Саченко.

Джерела Редагувати

Випадкова вікі